Hvorfor kommunesammenslåing?

Diskusjonene rundt Råde og kommunesammenslåing går høylytt om dagen, og her er en liten oppsummering fra styremedlem og 6.kandidat til kommunestyrevalget for Råde Venstre, Martin Thyrum, som forklarer hvorfor Råde Venstre mener det er rett av Råde å slå seg sammen med Rygge og Våler:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Kyrre Alværs forslag til kommunevåpen for en ny Vansjø kommune.

“Vi mener at det er på tide at lokalpolitikerene setter til side personlige egeninteresser og gjør hva som er riktig for kommunens felles beste. En kommunesammenslåing av Vansjøkommunene Råde, Rygge og Våler er et fornuftig skritt og vil gi mange fordeler til alle tre kommunene. Noen av fordelene er;

* Kommunene vil spare penger på administrasjon. En, ikke tre, ordførere, rådmenn, tekniske etater, skoleadministrasjoner, sykehjemadministrasjoner, osv.

* Overføringene fra staten vil øke. En 6 kommuners sammenslåing i nordre Østfold er av Telemarksforskning beregnet til å resultere i 530 millioner i ekstraoverføringer fra staten i en 15 års periode.

* Vi vil få en kommune med 25.000 innbyggere, en fornuftig kommunestørrelse som vil resultere i mindre habilitetsproblemer og gjøre det lettere å rekruttere kompetente folk til kommunene.

* Det vil muliggjøre et bedre servistilbud til beboerne.

Det er 475 kommuner i Norge med en gjennomsnittsstørrelse på 10,000. Når Senterpartiet ikke lenger sitter i regjering vil vi sannsynligvis få større press på å slå sammen kommuner. Vi mener det er bedre å være i forkant og selv velge kommunepartnere. De tre Vansjø kommunene har mye til felles og har god beliggenhet i forhold til hverandre og gode veiforbindelser. Vi slipper også prospektet av å bli innlemmet og dominert av en storbykommune.

Erfaringene fra Danmark har blitt mye sitert i diskusjonene rundt dette tema i det siste. Da Danmark i 2007 reduserte antall kommuner fra 275 til 98 ble det gjort hovedsakelig med gulerot, ikke med pisk. Gjennomsnittskommunen ble på 55,000 og mange oppgaver ble overført fra stat og læn til kommunene.

Revisjonsfirmaet Deloitte gjorde en omfattende undersøkelse to år etter. En av tingene de fant som SP er glade i å (feil-)sitere er at 1650 nye byråkratiske stillinger ble opprettet. Deloitte påpeker immidlertid at de aller fleste av disse stillingene skjedde i kommuner som ikke var sammenslått for å møte de nye oppgavene overført fra stat og læn. Videre var det et sterkt ønske om å øke effektiviteten, kvaliteten og profesjonalismen på kommunenes tjenester.

Det er forståelig at det er vanskelig for kommunetopper å arbeide i mot sine egne personlige interesser, men de som til slutt gjør det arbeider for innbyggernes beste interesser. For å sitere lederen for Telemarksforskning: "Kommunesammenslåing er som å flytte en kirkegård, du kan ikke vente hjelp fra de som ligger der!"

Martin Thyrum
Styremedlem og 6.kandidat Råde Venstre