Blomstrer eller visner kulturlivet?

“Kulturlivet blomstrer, men det brenner også. Den gløden kulturlivet står for vil vi i Venstre bruke for å skape en bedre kommune å bo i for alle — også frivillige kulturentusiaster,” skriver Per Magnus Finnanger Sandsmark i Halden Arbeiderblad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

HA skriver på lederplass 8. mars 2011 at kulturlivet i Halden blomstrer. Det gjør det på mange vis. Ungdommens Kulturmønstring og de mange arrangementene i Brygga Kultursal viser dette. Men: Det frivillige kulturlivet i Halden er mindre synlig, mindre aktivt og mindre tilgodesett fra politisk hold enn de har vært de siste årene. Venstre etterlyser en aktiv satsing på det frivillige kulturlivet i Halden.

Kulturskolen i Målselv Mowgli

Foto: Roar Sollied

Siden jeg kom inn i kulturutvalget har antall søknader om kulturmidler blitt halvert fra 136 søknader i 2007 til 68 i 2010. I tillegg har antall søknader fra enkeltpersoner og bedrifter økt markant, mens antall frivillige faste eller midlertidige grupper og foreninger er redusert kraftig. Særlig teatermiljøet er redusert både når det gjelder søknader og faktiske bevilgninger fra kommunen. Tar man med de økte leieutgiftene særlig teater- og dansemiljøet har fått i forbindelse med Brygga Kultursal er støtten til scenekunst mer enn halvert på tre år. I år arrangeres heller ikke Bom! Kræsj! Bang! som har vært det frivillige kulturlivets møteplass og største fremvisningsarena. Det er et stort tap for Haldens kulturliv.

Når dette er sagt så opplever Det Norske Blåseensemble solid oppsving i antall publikum. Riksteateret og stadig flere store artister besøker Brygga Kultursal. Allsang på Grensen setter inntekts- og publikumsrekorder nesten ukentlig i sommersesongen og Opera Østfold melder om godt salg og stor interesse for sin oppsetning av Carmen til høsten. Alt dette er bra, men det har kanskje hatt sin pris: Kulturpolitikerne fra Ap og SV har sett seg fornøyd med blomstrende solsikker i toppen, selv om snøklokkene og hvitveisen har visnet hen i bånn.

Per Magnus Finnanger Sandsmark

Foto: Fredrik Varfjell (Halden Arbeiderblad)

Men det er håp. Rekordmange ungdommer som vil vise hva de kan og hva de vil med kunst og kultur, på Ungdommens Kulturmønstring sist lørdag, gjenåpningen av Konservativen som kulturhus og etableringen av Halden Scenekunstråd viser at det er stort potensiale til vekst i kulturlivets undergrunn. Men det må brukes, ikke byråkratiseres slik det har blitt gjort denne perioden. Bare siden Toril Brekke (Ap) ble kulturutvalgsleder i januar 2010 er tildelingsreglementet for kulturmidler blitt endret tre ganger. Søknadsprosessen har blitt mer byråkratisk og kriteriene mer firkantede, færre søker. Halden Venstre ser denne byråkratiseringen av frivillighet som svært uheldig. Det gjør det vanskeligere for mennesker med gode ideer å realisere dem..

Venstre vil ta grep for å utnytte det store potensialet Halden har som kulturby. I Halden Venstres program 2011-2015 "For et åpnere Halden" slår vi fast at skole, næringsutvikling, kultur og demokrati er våre hovedsaker de neste fire årene. I alle budsjetter denne perioden har vi prioritert bibliotek, frivillighet, kulturaktiviteter og kulturskolen høyere enn noen andre partier. Det er fordi vi vet at et godt og bredt kulturliv trengs for å fremme utvikling og velferd i Halden. I motsetning til Ap ville ikke vi kutte tilskuddet til kulturarrangementer med en fjerdedel, slik de har gjort inneværende år. Vi vil i stedet øke tilskuddet, og innføre et stipend for unge kunstnere og kulturarbeidere som vil utøve kultur i Halden.

Kulturlivet blomstrer, men det brenner også. Den gløden kulturlivet står for vil vi i Venstre bruke for å skape en bedre kommune å bo i for alle — også frivillige kulturentusiaster.

Per Magnus Finnanger Sandsmark
Venstres representant i Hovedutvalg for kultur og idrett

Per Magnus Finnanger Sandsmark

Foto: Mathias Fischer (UV)