1. kandidat til bystyret fra Drammen Venstre Ulla Nordgarden, besøkte Aass bryggeri

ryggerinæringen ligger i dag under Helse- og omsorgsdepartementet. Dette sier en del om hvordan Norge ser på en næring som skaper verdier, arbeidsplasser og forvalter en stor kulturarv.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Selvfølgelig skaper alkohol problemer for mange mennesker. Det er ikke en sak man skal bagatellisere. Likevel er det et paradoks at en hel næring plasseres i Helsedepartementet og at de dermed må forholde seg til helsebyråkrater, når de ønsker å diskutere rammevilkår for en næring. Verdens helseorganisasjon har sagt at fedme og livsstilssykdommer er det nye store problemet i den vestlige verden. Bør vi da overføre næringer som produserer sukker- og fettholdige produkter til Helse- og omsorgsdepartementet? Selvsagt ikke. Av samme grunn bør Bryggerinæringen legges til Landbruksdepartementet og alkoholskadene forvaltes av Helsedepartementet.
Det er på høy tid å liberalisere og modernisere alkoholpolitikken i Norge. Av hensyn til arbeidsplasser, spesielt i distriktene, bør det være mulig å markedsføre egne produkter på egne nettsider. Det bør være lov å selge fra produksjonssted og det bør være lov å vise sin egen logo. Ikke minst bør det være sterkere øl i butikkene.
Dagens alkoholpolitikk fører ikke til at vi drikker mindre. Det vi ser er at vi drikker andre varer. Vi drikker mer vin og mindre øl. Dette taper norske alkoholprodusenter på.

La en tradisjonsrik, norsk næring få bedre konkurransevilkår.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**