Gjennomslag for Venstre om å opprette uavhengig vegtilsyn

– Statens vegvesen sine mange roller har vært et problem. Derfor er Venstre glade for at regjeringen endelig har opprettet et statlig veitilsyn, noe vi foreslo allerede i 2007, sier Borghild Tenden, samferdselspolitisk talsperson i Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

– Jeg er svært positivt overrasket over at samferdselsministeren ikke har latt prestisje gå foran kloke tiltak som kan styrke trafikksikkerheten, uttaler Borghild Tenden. – Jeg tror det er riktig å skille de som er ansvarlige for veinett og sikkerhetskontroll. Et uavhengig tilsyn vil få en friere og mer kritisk rolle, og dermed kan dette være positivt for sikkerheten på lang sikt. De som avveier sikkerhet og økonomi må alltid sees i kortene av noen som er uavhengig av økonomi.

Borghild Tenden er glad for at regjeringen går inn for et uavhengig vegtilsyn.

Foto: Roar Sollied

Venstre mener et uavhengig tilsyn er et riktig første skritt, men mener regjeringen bør vurdere om det er mulig å få til et tettere samarbeid med svenske veimyndigheter for å styrke det uavhengige miljøet for tilsyn i Norge.

– Et uavhengig tilsyn for vei, slik vi har for fly og jernbane, er et riktig skritt. Men vi bør se på om det ikke vil være fornuftig å legge til rette for et tett samarbeid med svenske myndigheter, slik at vi sikrer en reell uavhengighet. Vi skryter ofte av vår evne til å bygge tuneller, men vi må også ha tilfredsstillende sikkerhetssystemer. Flere ulykker de siste årene viser at noe svikter, sier Tenden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**