Frivillig registrering av økonomiske interesser

Når Venstres bystyremedlemmer har valgt å ikke registrere sine økonomiske interesser i et kommunalt register, er det flere årsaker til dette.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Hans-Carl Tveit

Foto: Jostein Pedersen

I Bergen kommune er det gode rutiner for vurdering av habilitet i saker. Som regel ber politikere om å få sin habilitet vurdert der jobb og andre formelle og uformelle interesser vil spille inn. Dette er en god praksis som fungerer utmerket med hensyn til å unngå sammenblanding av økonomiske interesser og som bidrar til å blottlegge politikeres interesser der de er relevante. Venstres holdning er å være åpne og tilgjengelige om våre økonomiske interesser og vi vil svare alle som kontakter oss om dette. Informasjonen er således ikke mindre offentlig eller skjult, bare fordi vi ikke har valgt å registrere personlig informasjon i kommunens register.

Sara Henriksen

Foto: nn

Venstres representanter synes at åpenhet i forvaltningen er svært viktig for at borgerne skal ha innsyn i politiske saker som angår dem. Det er imidlertid grunn til å stille spørsmål om hvor kontrollert samfunnet skal være. Er det slik at en lokalpolitikers økonomiske situasjon angår hele Norges befolkning? Vi har allerede offentlige skattelister som informerer om folks inntekt og formue. Vi har allerede gode kommunale rutiner på habilitet som luker vekk politikeres potensielle egeninteresse.

Idun Bortne

Foto: Kari Østervold Toft

Venstres bystyrepolitikere mener at intensjonen til det kommunale registeret allerede er ivaretatt gjennom flere forhold, og at det er beklagelig at personlig informasjon som allerede er tilgjengelig skal registreres i enda større grad, selv der denne type informasjon ikke angår noen andre enn politikeren selv. Vi overvåkes og registreres i stadig økende grad.

Anders Skoglund

Foto: Jostein Pedersen

Vi er stolte over at Venstres bystyrepolitikere har valgt å ikke bidra til ytterligere overvåking og registrering av informasjon som allerede er tilgjengelig for dem som har bruk for den. Denne saken handler om prinsipper. Venstre ønsker å begrense unødvendig overvåking. Derfor sier vi nei til å stå i dette registeret.

Hans-Carl Tveit
Sara Henriksen