Årsmelding for fylkestingsgruppen 2010

Venstres gruppeleder i fylkestinget, Trond Prytz, har utarbeidet en egen årsmelding for partiets fylkestingsgruppe i Nord-Trøndelag. Prytz forteller om økning i budsjettet til veg og markering av Naturmangfoldåret 2010. -Gjennom arbeidet i fylkesrådet har vi også fått på plass et eget innvandrerråd i Nord-Trøndelag, arbeid for opptrapping av finansiering til Nord-Trøndelag teater og styrkning av kulturminevernet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

FYLKESTINGSGRUPPA

Trond Prytz

Foto: Øystein Mørkved

Venstre har to representanter i Nord-Trøndelag fylkesting. Trond Prytz er fylkestingsgruppens leder og Ivar Grindvik er fylkestingsgruppens nestleder. Venstre inngår i en flertallskonstellasjon i fylkestinget med en felles politisk plattform, "Med blikket mot framtida," sammen med Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti. Plattformen regnes i vesentlig grad som oppfylt. Flertallskonstellasjonen arbeider innenfor en parlamentarisk styreform. Venstres medlem i fylkesrådet, Annikken Kjær Haraldsen, er fylkesråd for kultur, inkludering og samiske spørsmål.

Følgende faste medlemmer og varamedlemmer har møtt i fylkestinget i meldingsåret: Trond Prytz, Marita Ramberg Røthe, Ivar Grindvik og Kirsten U. Skogseth. Det avholdes gruppemøter før hvert møte i fylkestinget. Disse er åpne for alle Venstres medlemmer i fylket.

Arbeidet i fylkestinget
Mye av arbeidet i fylkestingsgruppen er lagt opp til dialog og kommunikasjon mellom fylkestingsgruppa og fylkesrådet. Gruppeleder eller gruppenestleder deltar jevnlig i møter med de andre gruppelederne og fylkesrådet, men Venstre har også arbeidet med egne saker.

Venstre har fremmet 1 interpellasjon i 2010:
Marita Ramberg Røthe: Markering av Naturmangfoldåret

Venstre har tatt opp følgende forslag basert på initiativretten i fylkestinget

Marita Røthe3

Foto: Øystein Mørkved

Marita Ramberg Røthe: Avvikling av parlamentarisk styreform i Nord-Trøndelag Fylkeskommune

Som det eneste av posisjonspartiene stemte Venstre mot utbygging av Vindkraftprosjektene Innvordfjellet og Breivikfjellet, dette med den begrunnelse at avveininger mellom utbyggingsbehov og andre samfunnsinteresser tilsa at det ikke ble gitt konsesjon for flere vindkraftverk.

Prioriteringer i forbindelse med fylkeskommunens budsjett for 2011 og økonomiplan for perioden 2011-2014:
De neste fire åra skal det brukes 1,8 milliarder kroner i bedre veger, bedre skoler og bedre tannhelse i Nord-Trøndelag. Det er neste dobbelt så mye penger som det som er investert i fireårsperioden som avsluttes med 2010. Her alt e mulig — uansett. Nord-Trøndelags klare visjon er en ledestjerne for kommende planperiode, og det høye investeringsnivået de siste årene er viktig for å opprettholde aktivitet i Nord-Trøndelag og etterfølge vår visjon. Det har også stor betydning for kvaliteten på vårt tjenestetilbud og for de fylkesveger som fylkestinget har ansvaret for.
-Man legger opp til skoleinvesteringer for 505 millioner kroner i løpet av den kommende perioden. "En skole for framtida — videregående skole i Nord-Trøndelag mot 2020" blir fullført i 2013 som forutsatt i forrige økonomiplan. Det er sju år før fylkestinget la opp til i 2006 da plane ble vedtatt.

-Satsningen på veg fortsetter. Det foreslås å bruke 1.289 millioner kroner på veginvesteringer fram til 2014. Det er aldri brukt så mye pneger på opprustning og nye veganlegg i Nord-Trøndelag.
-I perioden blir det avsatt over 52 millioner kroner på fond for å følge opp anbefalingene fra Oppvekstkommisjonen, og til å finansiere tiltak etter prosjektet "Flere gjennom."
Vedtatte planer for de nye og de gamle fylkesvegene forteller om store ambisjoner som skal innfris de kommende årene. Dette gjelder i forhold til drift og vedlikehold, men ikke minst når det gjelder planer for nye veganlegg og opprusting av eksisterende vegnett. Aktiviteten på vegsektoren i 2010 har ikke greid å holde helt tritt med ambisjonene, men innenfor perioden 2011-14 vil dette bli tatt igjen.
2.236 millioner kroner skal brukes på tjenesteproduksjonen neste år. Vi har om lag 24 millioner kroner mer penger til disposisjon i 2011 enn i 2010 etter at statsbudsjettet ble lagt fram. Mesteparten av dette har vi selv skaffet til veie gjennom økte inntekter fra NTE, mer bruk av momskompensasjon fra investeringer m.v., i tillegg til realvekst i de frie inntektene.
Det er skaffet til veie handlingsrom gjennom omstilling og effektivisering, og vi unngår ikke kutt i vår tjenesteproduksjon i denne planperioden. Dette blir ikke særlig merkbart for våre brukere og samarbeidspartnere i 2011. For mer informasjon om budsjettet vises det til fylkeskommunens budsjettdokument og særlig innledningen på sidene 4 til 8.

Oppfølging av kampanjen 1000 bedrifter på 20 dager

Møte, mennesker

Foto: Microsoft

1000 bedrifter på 20 dager var en lytte- og lærekampanje hvor alle fylkestings- og kommunestyregruppene til Venstres skulle ut og besøke ulike bedrifter i Norge.
Venstres gruppeleder, Trond Prytz, gjennomførte 3 bedriftsbesøk; Salsnes Filter (Namsos), Overhalla Cementvare (Overhalla) og Hypervisjon (Steinkjer).

Arbeidet i fylkesrådet

Annikken Kjær Haraldsen

Foto: Fotograf Hattrem

Fylkesråd for kultur, inkludering og samiske spørsmål har hatt et sterkt fokus på sine aktuelle saksområder i Nord-Trøndelag. Gjennom arbeidet med ny museumsstrategisk plattform er det definert en politisk retning for fylkeskommunens innsats på museumsområdet.
Fornyelse av nettstedet mittkulturminne.no og det nye nettstedet tronderskbyggeskikk.no er nyttige verktøy i forhold til planarbeid og informasjon knyttet til kulturminnene i fylket.

Det har vært en viktig sak for fylkesråden å få en økning på statsbudsjettet til Nord-Trøndelag Teater slik det kommer opp på samme finansieringsnivå som de andre regionteatrene i landet. Man har enda ikke kommet helt i mål, men økningen i 2010 tilsvarer omtrent halvparten av det som gjenstår for å komme på samme nivå som andre regionteatre.

En viktig sak for Venstre har vært opprettelsen av et eget Innvandrerråd i Nord-Trøndelag. Dette ble vedtatt av fylkestinget i juni, og vi er det andre fylket i Norge som oppretter et slikt råd. For første gang i historien ble det utformet en egen versjon av Regionalt Utviklingsprogram på sørsamisk i 2010. Som en følge av de omfattende kulturmiljøfredningene i fylket, Sør-Gjæslingan og Levanger, er kulturminnevernet styrket i fylkeskommunens budsjett for 2011 og Økonomiplan for perioden 2011-2014.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**