Venstre vil styrke skolehelsetjenesten

Venstre mener det er behov for å styrke skolehelsetjenesten. Derfor lover Venstre en nasjonal opptrapping med 125 millioner kroner årlig i bevilgninger over fire år, og en storsatsing med 1000 nye helsesøstre. Det er Venstres løfte og vår utfordring til regjeringen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Helsepersonell

Foto: Microsoft

Venstre har allerede i inneværende års statsbudsjett startet denne opptrappingen og foreslått å bevilge 125 millioner kroner til formålet. Regjeringspartiene stemte mot forslaget når budsjettet ble behandlet i Stortinget.

Venstre vil gå i spissen for et løft for den norske elevhelsen. Målet må være 1000 nye helsesøstre, kuratorer og psykologer i skolen de kommende fire årene. Samlet vil det koste en halv milliard kroner. Det er en satsing som de som sliter fortjener og det er samtidig et målrettet tiltak for å hindre frafall.

Skolehelsetjenesten kan tidlig fange opp symptomer på helseproblemer. Slik unngår man med enkle grep at mange blir langvarige pasienter senere i livet.

En helsesøster kan på helt andre områder enn lærere, fange opp signaler om mistrivsel, skader og psykiske belastninger. Barnevernet er avhengig av god kommunikasjon med skole og helsetjeneste. En styrking av begge tjenester er derfor viktig for å hindre at unge faller fra på grunn av sosiale problemer. Derfor må vi ha god koordinering mellom barnevern, skolehelsetjeneste og skole.

Lærere er i dag ikke bare lærere, men også sosialarbeidere og byråkrater. Det er ikke slik Venstre vil ha det, og vi er enig i Tidsbrukutvalgets rapport som etterlyser tiltak for å frigjøre tid til lærernes kjernefunksjoner. Læreren skal ikke slutte å være en sosial omsorgsperson, men en styrking av skolehelsetjenesten kan frigjøre mer av lærernes tid til å være lærer.

Skolehelsetjenesten en viktig del av skolen, men også en viktig del av sikkerhetsnettet i velferdsstaten. Den tiden skolehelsetjenesten har til rådighet per elev er i dag for liten. Skolehelsetjenesten trenger et nasjonalt løft.

Sindre Westerlund Mork
Gruppeleder i fylkestinget