Temperaturfylt politisk debatt på Marna Café

Mandal Venstres førstekandidat Stein Inge Dahn bidro til å lage temperatur i panelet under en god debatt på Marna Café mandag kveld.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Tema for debatten, som SVs nyvalgte fylkesleder og cafévert Morten Nøding-Ekeland hadde tatt initiativet til, var “Bymiljø – hva vil vi med industri- og kulturbyen Mandal?”

Kulturhuset Buen under bygging i Mandal

Debattantene var foruten Dahn fra Venstre, ordfører Alf Godtfred Møll fra Frp, Åse Lill Kimestad fra AP og Sven Seljom fra Høyre.

Stein Inge Dahns innlegg var tett knyttet opp til politikk som Mandal Venstre nå diskuterer i forbindelse med utarbeidelse av partiprogram for kommunevalget til høsten. Hans

Stein Inge Dahn

innledningsinnlegg hadde tittel: “Mennesker i Sentrum”, og kan lastes ned ved å trykke på denne linken.

Det var da Stein Inge Dahn i en avslutningsreplikk kommenterte de øvrige debattantenes gjentatte påpekninger om at prioriterte oppgaver ikke kunne gjennomføres på grunn av at kommunen har så dårlig råd, at temperaturen i debatten steg merkbart. Dahn spurte om hvorfor det var så stor enighet blant de øvrige partiene om å låne penger til å kjøpe de gamle sykehusbygningene. Han var spesielt spørrende til at det virket som om de som hadde gått inn for en slik stor, lånefinansiert investering åpenbart ikke var enige om formålet, og at Frps ordfører hadde gjort et poeng av at det var “viktig å sørge for at private ikke skulle få kloa i de gamle sykehusbygningene”.

Mandal Venstre har vært kritisk til denne investeringen, og partiets daværende bystyrerepresentant var den eneste som stemte mot da saken ble behandlet i bystyret. Venstres poeng er at sykehusbygningene vil forbli i Mandal uavhengig av hvem som eier de – og at kommunen som reguleringsmyndighet har full råderett over hvilken aktivitet som skal være i bygningene. Bygningsmassen er i dag regulert til offentlig helseformål.

Debatt Marna Cafe

Venstre er også sterkt bekymret for den store gjeldsbelastningen som kommunen har vært villig til å påta seg – og hvilke konsekvenser dette vil få for økonomisk handlefrihet i årene som kommer, spesielt dersom rentenivået skulle vise seg å stige. Dahn fikk kraftig motbør fra ordføreren og fra APs Åse Lill Kimestad, som begge argumenterte sterkt for at det var viktig at kommunen eide bygningene.

Debatten var veldig engasjerende, og det kom mange spørsmål fra salen til panelet. Temaer som ble brakt opp var Taxus, behov for å redusere biltrafikk i sentrum ved å lage gjennomkjøringsveg i tunnel gjennom Uranienborg, drift av kulturhuset Buen, kommunale avgifter for frivillig ungdomsaktivitet, videreføring av Sykkelbyen Mandal, industriutvikling i Strømsvika og mye mer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**