De som bygger byen vår

Svein Inge Olsen herser i et innlegg 26. februar med byens investorer og påstår at “de fire småkongene snart har kjøpt opp halvparten av bygningsmassen i sentrum”. Videre hevder Olsen at “Fire småkonger har funnet seg et paradis i Kristiansand, og kanskje skyldes det svake politikere”.
Jeg vil avvise begge påstandene, skriver Dag Vige i Kristiansand Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

For det første er det vrøvl og direkte misvisende at fire personer (småkonger) er i ferd med å kjøpe opp halvparten av sentrum. Det er bare å sjekke det offentlige eiendomsregisteret for å fastslå at det er usant.
For det andre er ikke Kristiansand "et paradis for småkonger". Tvert imot! Skal investorer få ting til i Kristiansand sentrum, blir en møtt med en rekke krav fra offentlig lovverk og forventninger fra oss lokale politikerne.
Bystyret har vedtatt strenge vernebestemmelser for Murbyen og Posebyen. I tillegg legger Kvadraturplanen sterke restriksjoner på byggehøyde, utforming og utnyttelsesgrad av arealer i sentrum. Estetiske retningslinjer, retningslinjer for opparbeidelse av parkeringsplasser for bil og sykkel, tilknytning til fjernvarmenett, krav til materialkvalitet osv er med å styre utviklingen ytterligere.

Dag Vige

Foto: Jan Kløvstad

Kristiansand Venstre mener at både store og små investorer som prioriterer å utvikle Kvadraturen skal ha ros! Det er uhyre krevende å få til prosjekter i sentrum, fordi det oftest er mange eiere som må komme til enighet. Det er nødvendig med stor tålmodighet, kløkt og visdom. Og det er nødvendig med visjoner og planer som fenger og er troverdige. Det trenges for å få til omforente løsninger.
Kristiansand Venstre mener det er uærbødig og frekt å gi investorer som Jon Bjørgum, Kurt Mosvold, Ivar Mjåland og likesinnede betegnelsen "småkonger". Tvert imot. Byen er avhengig av aktive næringslivsfolk med ønske om å fornye byen. Uten disse hadde byen stagnert og havnet i ei bakevje. Hvem skulle ellers sørget for utviklingen? Kommunen eller staten? Jeg sier nei takk – og nei takk igjen, til en slik sosialistisk modell. For mitt liberale sinnelag er det klart å foretrekke dragkampen mellom det politiske miljøs ønsker og utbyggernes behov for finne løsninger som sikrer overskudd.
Krf’s Harald Sødal har gjentatte ganger fra bystyrets talerstol uttrykt seg på liknende måte som Svein Inge Olsen. Sødal sier: " Det er profitten som styrer byens utvikling". Det er jeg også uenig i. Det går virkelig an å ville få til utbygging, uten at det er pengesedlene som ensidig bestemmer. Selvfølgelig er en investor avhengig av å dekke inn kostnader. Og jeg unner virkelig den som tar risiko å få fortjeneste. Men der er nok av eksempler på mennesker i Kristiansands næringsliv som tar samfunnsansvar. De fortjener anerkjennelse og takk.
Det er en kjent sak at å investere i Kristiansand sentrum er svært risikofylt. Konkurransen fra Sørlandsparken gjør Kvadraturen utsatt. At det likevel finnes investorer som finner mening i å utvikle byen, skal være dem til ære. Kristiansand Venstre ønsker å samarbeide med disse. Men like viktig er det å tilrettelegge for at også eiere med mindre prosjekter skal få hjelp og bistand. Komplisert lovverk og omfattende planprosesser kan noen ganger oppleves uoverkommelig.
Venstres visjoner er vesentlig mer enn å sikre fortjeneste for investorer. Vårt mål er å skape en by for alle — med møteplasser, yrende kulturliv, handel, god mat og rike opplevelser. Det gjelder barn, unge, voksne og eldre. Og det betyr av vi gjerne også lytter til og samarbeider med dem som bygger byen vår.

Dag Vige
Gruppeleder