Brua Karlstad-Gullhav

Samfunnsøkonomiske lønnsomhetsmodeller er foreldet, det finns mange plussfaktorer for Karlstad-Gullhav-brua, skriver lokallagsleder Austgard.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Rolf Austgard

Foto: Vidkunn Haugli

Analysemodeller som benyttes for å finne samfunnsøkonomisk lønnsomhet i veiprosjekter er foreldet, hevdet nylig Nicolai Helda i analyse selskapet Vista Analyse, noe som statssekretær Hilde Singsaas i Finansdepartementet bekrefter. Blant plussfaktorer som ikke blir inkludert er produktivitetsgevinster for næringslivet, fordeler for bosetting, tomteverdier, næringsvirksomhet, lokalsamfunn og miljø. Dette er argumenter som Målselv Venstre har brukt for å få brua Karlstad — Gullhav som et regionalt næringsfyrtårn. Vi synes derfor det var uklokt av Arbeiderpartiet å blokkere brua som et fyrtårn i siste kommunestyremøte. I det politiske arbeidet med prioriteringer i fylkesplanene vil det ha vært viktig å ha brua som et regionalt næringsfyrtårn for Midt-Troms.

Det var taktisk av Arbeiderpartiet etter at de hadde blokkert brua som et regionalt næringsfyrtårn å få et vedtak i kommunestyret om at ordføreren skal gjenoppta sitt arbeid med å realisere brua Karlstad — Gullhav, et oppdrag som også ble gitt i 2005. At en nestor i Ap som William Engseth og entreprenør Are Eriksen engasjeres og tas med i møte med regionvegsjef Torbjørn Naimak og fylkesråden for samferdsel Kari-Anne Opsal lover godt. William Engseth har vist seg å ha den nødvendige klokskap og evner for å få til gode løsninger. Alle som arbeider for brua fortjener å få et referat fra det planlagte møtet med et positivt resultat.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**