Aqua Rock med et troverdighetsproblem

Alstahaug Venstres representant i planutvalget, Hanne Nora Nilssen, deltok på informasjonsmøtet som Aqua Rock arrangerte den 17.februar for naboer. I etterkant har Nilssen skrevet et leserinnlegg:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Aqua Rock med et troverdighetsproblem

Den 17.februar hadde Aqua Rock invitert berørte naboer av masseuttaket på Strendene til et folkemøte. Det er prisverdig av bedriften å kalle inn til folkemøte for å informere om bedriftens planer, samt de utfordringer drift av et masseuttak gir for omgivelsene rundt. Det er også prisverdig at bedriften tar seg tid til å lytte til de berørte naboene, for å få en realistisk forståelse for de problemene som naboene til masseuttaket strir med.

Under møtet lyktes bedriften, med de nye eierne, langt i å fremstå som en seriøs aktør. Men det som bedriften unnlot å informere møtet om, var at bedriften nå i snart 3 måneder har drevet masseuttak uten gitte tillatelser. Den utvidede dispensasjonen til driftstillatelse gikk ut den 31.12.2010. Dog har bedriften søkt om ny utvidet dispensasjon til drift, og Alstahaug kommune har også bedt om en tilbakemelding fra høringsinstansene på søknaden om ny dispensasjon med høringsfirst 01.03.2011 (brev av 01.02.2011). Men per dags dato har altså ikke Aqua Rock formelle tillatelser på plass til å drive masseuttak på Strendene. Dette gir etter min mening bedriften et stort troverdighetsproblem.

Når det er sagt, vil jeg imidlertid presisere at ansvaret for at den første dispensasjon til driftstillatelse for et masseuttak ble gitt, uten at en konsekvensanalyse for drift så tett opp til bebyggelsen var blitt gjennomført, ene og alene skyldes de politiske partiene Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Arbeiderpartiet. Alle har de arbeidet for at Aqua Rock skulle få dispensasjon til drift. Det var også den politiske ledelsen i planutvalget, som jobbet aktivt opp mot Fylkesmannen for å få Fylkesmannen til å innvilge dispensasjon til drift av masseuttak.

Avslutningsvis vil jeg nå oppfordre de politiske partiene i Alstahaug til å vurdere om gevinsten av et masseuttak på Strendene står i forhold til det ubehaget et slikt tiltak vil påføre innbyggerne i en hel "bydel" i lang tid framover.

Hanne Nora Nilssen

Kommunestyrerepresentant for Alstahaug Venstre