Venstre setter enkeltmennesket, skole og miljø først

Martine Lindh Løkke sender et oppklarende innlegg i retning av leder i Sarpsborg AUF, Jonas Bech.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Vissen rose

Foto: Fotolia

Mandag 21. februar skriver leder av Sarpsborg AUF, Jonas Bech, et leserinnlegg der han lurer på hva slags politikk Venstre egentlig vil ha. I leserinnlegget kritiserer han et redaksjonelt oppslag med meg, Martine Lindh Løkke, da jeg ble valgt som leder av Østfold Unge Venstre for ikke å ha med nok egen politikk. Dette er en noe merkelig kritikk da jeg verken kan eller ønsker å styre pressen og bestemme hva SA skal legge vekt på i et redaksjonelt oppslag. Videre er det veldig beklagelig, men helt tydelig at Bech ikke forstår verken Venstres eller Unge Venstres politikk. Han skriver at Unge Venstre er for lik skatt uansett om du tjener 300.000 eller 300.000.000kr. Dette er en ren faktafeil. Unge Venstre ønsker omtrent det samme skattenivået som i dag, bare med en litt annerledes modell. Unge Venstre ønsker skattelette for arbeid mens miljøfiendtlig adferd skal skattes hardere. Dette for å stimulere til økt verdiskapning og næringsvirksomhet, og mindre klimautslipp.

Venstre er tydelige på at vi prioriterer en sterk og god offentlig skole som skal være det naturlige førstevalget. Men for å sikre god kvalitet i den offentlige skolen er det bare sunt å ha konkurranse fra private skoler. I tillegg til at Venstre ønsker valgfrihet og tror at barnets foreldre er bedre skikket til å vite hva slags skole som er best for sine barn enn det staten er.

Når det gjelder mitt engasjement for de svakeste i samfunnet var AUF-lederens råd å melde meg inn i AUF i stedet for Unge Venstre. Hadde jeg hatt en forkjærlighet for håpløs symbolpolitikk, populisme og å sette systemet foran enkeltmenneske hadde AUF og Arbeiderpartiet vært riktig for meg, men det er det ikke. Eksempler på slik politikk er sexkjøpsloven. Den har kun har bidratt til å skjule markedet og gjøre hverdagen til de prostituerte farligere uten å minske prostitusjonen. Dette er kun tom symbolpolitikk.

Det er også merkelig hvordan Arbeiderpartiet behandler asylsøkere og papirløse innvandrere når de samtidig skilter med å hjelpe de svakeste i samfunnet. Asylpolitikken ser ut til å være styrt av populisme heller en rasjonalitet. Det å la mennesker sitte innelukket på asylmottak i flere måneder uten mulighet til å integrere seg eller jobbe under denne tiden er verken rasjonelt eller menneskelig. Venstre vil gi asylsøkere mulighet til å jobbe mens de venter på svar på asylsøknaden sin. Dette vil være med på å gi asylsøkere en verdig hverdag samtidig som vi får arbeidskraft.

I Venstre skal alle med, fra dem som ønsker seg et bedre liv i Norge som innvandrere, til de som bare ønsker å gå på en privat skole.

Innlegget står på trykk i Sarpsborg Arbeiderblad 25. februar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**