Trenger vi Byluftlisten?

Det har den siste tiden vært en del oppmerksomhet rundt den nystartede Byluftlisten som stiller til valg ved bystyrevalget til høsten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Julie Andersland

Byluftlisten har et prisverdig og viktig engasjement for bedre byluft i Bergen.

Luftforurensingen er en av byens aller største utfordringer og er et problem det av hensyn til miljø- og helse haster med å få løst. Det sittende byrådet har vondt i viljen når det kommer til å innføre langsiktige tiltak som vi vet vil gi bedre luft i Bergen.

Byluftlisten har kommet med flere gode innspill til hvordan vi kan forbedre byluften i byen vår. Blant annet har de lansert ordningen med “byluftmerke”, noe som gir lavutslippsbiler lov til å kjøre inn i bykjernen også på dager med høy luftforurensing. Venstre syntes dette var et så godt innspill at vi allerede har tatt det opp i bystyret. Riktig nok i en noe mer radikal form enn Byluftlistens opprinnelige forslag som ikke hadde gitt tilstrekelig miljøeffekt.

Etablerte miljøpartier i Bergen
Byluftlisten hevder de er den eneste listen ved høstens valg som har byluft som toppsak. Selv etter at både Venstre og SV har lansert at renere byluft har topprioritert for de respektive partier ved høstens valg, fortsetter byluftlisten å hevde at de er de eneste som kan gjøre noe med luftforurensingen i Bergen.

I motsetning til Byluftlisten har Venstre noen resultater å vise til. Da vi satt i byråd fra 2003 – 2007 fikk vi blant annet innført enhetstakst på bussen, parkeringsbuss i sentrum og panteordning for vedovner. De siste to tiltakene ble riktig nok reversert av det sittende byrådet. Like fullt står vi på for renere luft i byen vår og vi kjemper for å få innført køprising som vi vet at i kombinasjon med et godt kollektivtilbud vil redusere biltrafikken til sentrum.

Tidligere i vinter foreslo en trafikkforsker å innføre bompengesatser på kr. 500 på dager med høy luftforurensing. Dette avviste Byluftlisten som et for radikalt tiltak. Byluftlistens opprinnelige forslag til byluftmerke ville også la biltyper med utslipp slippe inn i bykjernen på dager med høy luftforurensning, mens Venstre mener vi må begrense dette til nullutslippsbiler.

Anders Skoglund

Hvis ren byluft er Byluftlistens eneste formål, hvorfor er Byluftlisten da negativ til tiltak som vil gi renere luft? Som et etablert miljøparti tillater vi oss da å spørre: trenger vi egentlig Byluftlisten?

Byluftlisten mener det er et sesam, sesam å bare kun fokusere på ren luft, og har ikke noen helhetlig politisk plattform. Dette kan være et problem for velgerne som ikke aner hvilken politikk de vil få hvis Byluftlisten skal stemme i saker om skolenedleggelser eller sprøyterom.

Venstre, derimot, har en helhetlig grønn og liberal politikk som vi skal kjempe for. Renere byluft står imidlertid øverst på vår prioriteringsliste og det er ingen fare for at vi skal forhandle bort luften vi puster i.

Må styrke miljøpartiene
Det er ikke mangel på miljøpartier i bystyret som vil gjennomføre radikale tiltak for renere luft. SV og Venstre utgjør miljøopposisjonen i dagens bystyre. Vil man gjøre noe med luftforurensingen i Bergen, må man slutte opp om de etablerte miljøpartiene som kan gjøre en reell forskjell bare vi blir store nok.

Byluftlistens engasjement er som sagt nødvendig og prisverdig. Alt som kan sette fokus på luftforurensingen er bra, men vil man virkelig se resultater som gir renere luft bør miljøkreftene i Bergen samle seg om de to etablerte miljøpartiene i byen i stedet for å finne opp kruttet på nytt.

Så er du opptatt av ren luft og mest enig med SV, stem SV, men er du opptatt av ren luft og mest enig med Venstre, stem Venstre.

Julie Andersland
1. Kandidat på Venstres bystyreliste

Anders Skoglund
3. Kandidat på Venstres bystyreliste

INNLEGGET STO PÅ TRYKK I BA 25. FEBRUAR

Vinter Bergen
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**