Passasjerene blir oversett

Fylkespolitikerne kan ikke løpe fra sitt ansvar for kollektivtransporten, skriver fylkestingskandidat for Venstre i Vest-Agder Stein Inge Dahn i leserinnlegg i Fædrelandsvennen 25. februar 2011

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**


Vest-Agder fylke må stille større krav til busselskapene om kundevennlig behandling og fleksibilitet.

Grønn buss

I det siste har det vært flere beretninger fra misfornøyde busskunder som har klagd på servicenivået. Senest kunne vi i Søgne og Songdalen Budstikke lese om mange frosne busspassasjerer i snøkaoset sist tirsdag da E-39 var stengt i lange perioder. Det oppsto køer og trafikkork, noe som ikke minst busspassasjerene fikk merke på kroppen. En busskunde hadde tilbrakt nesten en time i snødrevet i en busslomme på E39, forgjeves ventende på bussen til Kristiansand.

Fire busser fra Nettbuss passerte uten å stoppe, og dessuten to av Sørlandsrutas busser som kom fra Mandal. Forfrossen og fortvilet tok hun til slutt tommelen fatt, og ble omsider plukket opp av en barmhjertig journalist fra lokalavisa.

Vi lover bedre buss

Fylkeskommunen har ansvar for kollektivtransporten i Vest-Agder. Dette ansvaret har politikerne valgt å delegere til sitt eget aksjeselskap, Agder Kollektivtrafikk, som igjen inngår avtaler med busselskapene.

Vi har heldigvis fått felles busskort og felles ruteopplysning i fylket. Men der ser fleksibiliteten ut til å stoppe. Rabattordninger som gjelder for busspassasjerer fra Søgne, gjelder ikke for de som reiser fra Mandal eller lenger vestfra. Og stivbente prinsipper om hvilket selskap som skal ta passasjerer på de forskjellige strekningene, praktiseres firkantet og pedantisk — til tross for at det er samme oppdragsgiver som finansierer transporten.

Fylkeskommunen bør se det som sitt ansvar å sørge for at busselskapene pålegges å utvise service og fleksibilitet. Kollektivbrukernes (kundenes) behov må vektlegges foran hensynet til firkantede retningslinjer. Kravet om god service gjelder ikke bare når landsdelen holder på å snø ned, men er

Stein Inge Dahn

selvsagt spesielt påkrevd i slike situasjoner. Ansvaret for kundevennlig kollektivtransport kan fylkespolitikerne ikke løpe fra, selv om de har delegert oppgaven med å drifte anbudskontraktene til et aksjeselskap som de selv eier.

Stein Inge Dahn
Fylkestingkandidat Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**