Bomskudd

I dagens Tønsbergs Blad gir Venstres Aina Dahl et veldig tydelig tilsvar til Arbeiderpartiets toppkandidater i fylket vedrørende arealer på Østre Bolæren. -Dette er å starte en valgkamp på absolutt lavmål, kommenterer hun i sitt tilsvar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Aina Dahl

I tillegg til å være fylkestingsrepresentant er Aina Dahl også medlem av hovedutvalget for plan og arealsaker i fylkeskommunen, som behandlet den omtalte saken.

Nedenfor finner du Ainas tilsvar i sin helhet:

Arbeiderpartiets fylkestingsrepresentanter i Vestfold, Arve Høiberg og Berit Eivi Nilsen forsøker i Tønsbergs Blad tirsdag 22. februar å skape inntrykk av at Venstre vil bygge hytter på Østre Bolæren. Dette er fullstendig feil og et beklagelig forsøk på manipulering av sakens fakta.

På vegne av Vestfold Venstre vil jeg beklage at Vestfold Arbeiderpartiets fylkestingsmedlemmer har startet en valgkamp på et absolutt lavmål.

Virkeligheten i saken er denne:
Høringsutkast til kommuneplan for Nøtterøy ble behandlet i fylkets hovedutvalg for plan og areal den 9. februar. I planforslaget er det for Østre Bolæren ikke foreslått forbud mot å fradele areal og/eller oppføre ny fritidsbebyggelse, herunder anneks, garasje, båthus/naust, brygger og/eller andre tiltak. Det betyr at man ikke sier nei til ethvert fornuftig tiltak i det pågående arbeidet med ny reguleringsplan for Østre Bolæren.
Dette er en reguleringsplan som eierne, Vestfold fylkeskommune og Nøtterøy kommune, har bestilt, nettopp for å sikre at allmennheten for all framtid får et best mulig tilbud på Østre Bolæren.

Vestfold Venstre har gjennom flere år etterlyst en langsiktig avklaring for driften av Østre Bolæren. En ny reguleringsplan vil på en bedre måte sikre grunnlag for forsvarlig og langsiktig drift. Både fradeling av areal og næringsbygg m.m. kan derfor være fornuftige tiltak. Det er noe helt annet enn hytter.

Fra Østre Bolæren

Foto: Karin S. Frøyd

Nøtterøys kommuneplan gir en god og forpliktende beskrivelse av kommunens forvalteransvar i skjærgården, inkludert Bolærne-øyene. Det foreligger ingen planer eller tanker om hytter på Østre Bolæren.

For Vestfold Venstre er det uaktuelt å bruke øya til privat hyttebygging som grep for å få orden på det økonomiske sluket dette prosjektet er blitt. Venstre vil derimot fortsatt gå i bresjen for at ideelle organisasjoner, servicebedrifter eller annen virksomhet som kan serve allmennheten i mest mulig grad kan overta av driften på Østre Bolæren.

Venstre kan ikke forsvare at det skal brukes enda flere millioner kroner av fylkeskommunens budsjett på Arbeiderpartiets dyrekjøpte prestisjeprosjekt i Vestfold-skjærgården. Å drive hotell og restaurant i skjærgården er ikke en fylkeskommunal oppgave.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**