Skal vi ha et åpent og raust Larvik?

Gina M. Johnsen fra Frp. vil avvise flyktninger til Larvik de neste fire årene — minst. Sammen med Høyre var Frp en fattig stemme i fra å skyve både samfunnsansvar og muligheter fra oss. Denne gangen gikk det bra fordi Krf. valgte rett side, men hva ser vi for oss om Frp og Høyre får flertall alene i neste periode?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Larvik er bedt om å årlig bosette 40 flyktninger gjennom de neste 3 årene — flyktninger som allerede er klarert og som har fått oppholdstillatelse for å kunne starte et nytt liv uten frykt for liv og helse. De venter på å kunne delta og bidra i det norske samfunnslivet. Dette er folk som har funnet en nødhavn og som Norge i all anstendighet vil hjelpe. Det skulle da også bare mangle! Vi er kåret som verdens beste land å bo i av FN, og sånt forplikter.

Splittflagg

Larvik kommune har en voldsom oppdrift der vi ønsker alle nye innbyggere velkommen. En hovedmålsetning for å lykkes er å få folk til å flytte hit. Det passer bra, for i Larvik tenker vi globalt og inkluderende. Selvfølgelig gjør vi det — vi bor i et veikryss der ferdselsårer til lands, til vanns og i luften gjør oss utadvendte og nysgjerrige på verden rundt oss

Æresborgerne våre "ser ikke grenser, men har hørt at de finnes i enkelte menneskers hode" og er verdensborgere gjennom verdensspråkene bilder, skulptur, ord og musikk. Kunst, for å si det rett ut.

We are the world

I Larvik ser vi en kjempemulighet for å få endret samfunnet vårt til det bedre gjennom å få inn friske krefter og nye tanker. Vi setter sammen innbyggere vi har og innbyggere vi får til en ny helhet. Vi har sett at om vi skal få opp dynamikken i lokalsamfunnet så er vi nødt til å få impulser utenifra, samtidig som vi stadig må øve oss i å finne toleransens grenser.

Frp. og Høyre vil konservere larvikssamfunnet og beskytte oss for nye tanker og løsninger utenifra. De forteller at de vil vente med å hjelpe flyktninger til alt er på plass i Larvik. Det skyldes på boligsituasjon, integreringsproblem, finansiering, skolesatsing, omsorgsproblemer, barnevern, gatelys og asfalt for å nevne noe. Aller, aller sist skal vi ta i mot folk som kommer fra lidelser vi bare møter i våre verste mareritt. Sånn kan vi ikke ha det — dette er vi ikke bekjent av.

Asyls flytning immigrasjon

For Larvik er preget av nysgjerrighet, raushet og omtanke for hverandre — og dermed fremstår Fremskrittspartiet og Høyre i høyeste grad som fremmedkulturelle for oss som vil forme fremtiden gjennom samarbeid og spenning.

Hallstein Bast
Gr. leder, Larvik Venstre