Seksuelle overgrep i Råde

Jeg skulle ønske jeg slapp å skrive om det i Råde, at det ikke fantes. Men noen må ta det opp og rope det ut; DET FOREKOMMER SEKSUELLE OVERGREP OGSÅ I RÅDE!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Ungdom, psykiatri

Foto: Microsoft

Vi pakker det inn i fine ord. Ord som "vold i nære relasjoner", "incest" og "voldtektsutvalg". Det gjøres nok for å få litt avstand fra noe som er så ondt at vi ikke klarer å forholde oss til det.

Noen klarer å stå frem med alt de vonde de har opplevd, men hva med dem som ikke klarer det? Nedenfor er en ferdig interpellasjon skrevet av Jan Tore Gjøby som jeg som Råde Venstre-representant kommer til å fremme på det aller første kommunestyremøtet jeg deltar på som nyvalgt kommunestyremedlem til høsten. Men er det en av de andre Råde-partiene som vil fremme denne interpellasjonen nå i sitt partis navn så er jeg veldig takknemmelig for det, for det haster med tiltak.

Tiltak som gjør det trygt og riktig for barna å fortelle om overgrep. Tiltak som forteller barna at det er overgriperen og ikke barnet som har skyld i det onde som skjer. Tiltak som forteller barna at det er feil å forgripe seg på barn, som får dem til å forstå at det onde er galt.

For å få til dette må vi som er voksne tørre å snakke om det. Da må noen begynne å snakke. Det må bli riktig å snakke om overgrep både for de som har vært utsatt for det og for oss andre. Vi må ta tabuet vekk.

Foto: Sissel K Haugen

Med håp om at det blir tatt opp så fort som mulig i kommunestyret i Råde
Ordførerkandidat Råde Venstre

Interpellasjon fra Råde Venstre: Overordnet handlingsplan for forebygging og avdekking av seksuelle overgrep i Råde

I den siste tiden har det i Norge vært avdekket en rekke seksuelle overgrep mot barn og også eldre. Overgrep mot personer som ikke kan forsvare seg. Overgrep utført av personer som tar seg til rette. Overgrepene er ofte utført av nære slektninger eller omsorgspersoner, men også av andre som bruker internett, tidligere tillitsforhold eller annet for å lokke til seg ofrene.

Råde kommune skal være en trygg kommune, men også her foregår det seksuelle overgrep. Norsk statistikk viser at så mange som hver 5. kvinne og hver 10. mann har opplevd seksuelle overgrep før fylte 18 år, og 5% er utsatt for gjentatte, alvorlige overgrep. Det vil si at hvert 20. barn opplever gjentatte, alvorlige overgrep. I gjennomsnitt betyr det at det er over en i hver klasse i Rådeskolene opplever gjentatte, alvorlige overgrep. For vi har ingen grunn til å tro at det er bedre her i Råde.

Vi kan ikke sitte passive å se på dette. Vi må gjøre vårt beste for å begrense omfanget og hjelpe de som har fått livene sine snudd på hodet av en overgriper. For å få dette til vil Venstre at Råde kommune skal utarbeide en overordnet handlingsplan for forebygging og avdekking av seksuelle overgrep. Denne planen må minst inneholde:

* Tiltak på tvers av alle sektorer for å samordne og forsterke et målrettet arbeid for å forebygge og avdekke alle typer seksuelle overgrep, samt klare retningslinjer for hvordan overgrep skal behandles på en trygg og god måte for offeret.

* Tiltak for å avdekke om barn/elever i barnehage, barneskole og ungdomsskole har vært eller er utsatt for seksuelle overgrep. Dette må inkludere opplæring av alle ansatte for å sette de i stand til å se faresignalene. Tiltak som gjør det trygt og riktig for barna å fortelle om det de har opplevd må også med.

* Tiltak for å avdekke hvorvidt brukere av kommunens pleie og omsorgstilbud har vært eller er utsatt for seksuelle overgrep. Dette må inkludere opplæring av alle ansatte for å sette de i stand til å se faresignalene. Tiltak som gjør det trygt og riktig å fortelle om overgrep må også med.

* Styrking av kompetansen til helsesøster, barnevernet, legetjenesten, tannhelsetjenesten og andre for å sette de bedre i stand til å forebygge og avdekke seksuelle overgrep og klare retningslinjer for hvordan overgrep skal håndteres en trygg og god måte for offeret.

* Personalområdet må utarbeide klare og strenge retningslinjer for å håndtere seksuelle overgrep eller tilnærmelser utført av ansatte i kommunen. Disse retningslinjene må også inkludere tilnærmelser eller overgrep utført etter at den ansatte har avsluttet sitt omsorgs-/tillitsforhold til fornærmede hvis dette må anses som upassende.

For å utarbeide, håndtere og utvikle dette arbeidet, mener Råde Venstre at det bør oppnevnes et utvalg som kontinuerlig og systematisk arbeider for å koordinere og bedre oppgaven med å forebygge og avdekke seksuelle overgrep i Råde kommune. Utvalget bør bestå av representanter fra omsorgssektoren, barnehagene, skolene, helsesøster, barnevern, personalfunksjonen, uteteamet, politi, politisk nivå og eventuelt andre. Utvalget bør også styrkes med eksterne kompetansepersoner.

Venstre håper ordføreren tar initiativ til å starte arbeidet med å forebygge og avdekke seksuelle overgrep, og at ordføreren ser at det hjelper å ta tak i denne problematikken. Passiv taushet er det samme som å legge forholdene til rette for overgriperen.

Råde Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**