Så skjedde det igjen

Det er med oppgitthet og fortvilelse vi igjen er vitne til oljesøl i nært kystområde. Med grunnstøtingen til skipet Godafoss på et skjær ved Ytre Hvaler nasjonalpark, er det andre gangen på halvannet år at vi opplever oljetilgrising av kystområdene i Ytre Oslofjord.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Død fugl ved Sandø

Død fugl ved Sandø
Foto: IUA Vestfold

Det rapporteres om belter med blå skimrende oljefilm og mindre klumper som flyter fritt eller som har blandet seg med isen. Kystverket har til nå tatt opp 50 tonn med olje. Flere øyer i vårt nære kystområde har påslag av olje etter havariet. Bl.a. er Bolærne berørt. Det er rapportert om død og skadet sjøfugl.

I skrivende stund er oljen nådd Svenner og Kystverkets båter jobber med oljebeltet sydvest av Svenner. Det vurderes å sperre av innløpet til Viksfjord med lenser.

Ennå vet vi ikke hva det fullstendige skadeomfanget blir på grunn av kaldt vær, strømforholdene og is i fjorden. Med tanke på naturødeleggelsene og det krevende oppryddingsarbeidet som Full City-forliset førte til, er Venstre alvorlig bekymret for konsekvensene denne gangen. Gjennom landets kanskje mest verdifulle friområder passerer det hver dag båter som viser seg å utgjøre en trussel mot en sårbar natur. Nå må det tas tak fra sentrale myndigheter.

Venstre har ved budsjettbehandlingene i Stortinget i årene 2006-2009, foreslått totalt 171 millioner til styrking av oljevern- og havariberedskapen. I Venstres alternative statsbudsjett for 2011 foreslo vi en styrking med kr 60 millioner til dette viktige formålet. I dette beløpet er også foreslått midler til opplæring av frivillige til innsats for opprydning av oljesøl. Det skjer så å si ingen utvikling av oljevernutstyr. Hurtig respons og godt utstyr er avgjørende når ulykker inntreffer. Det er ikke nok penger i dette markedet for private aktører, og staten er nødt til å gå inn og finansiere forskning og utvikling av nytt utstyr. Venstre er også opptatt av reglementet for bruken av los i Ytre Oslofjord.

Oljesøl

Foto: NRK

En stor andel fartøyer som tar los ved Færder fører farlig eller forurensende last. I tillegg vil det også være andre større fartøyer, og fartøy hvor navigatøren ikke er kjent i farvannet, som bør ha los fra Færder. De mange hendelsene viser at vi bør ha en gjennomgang av dette. Å beholde losbordingsfeltet ved Færder (og ikke flytte det lenger inn i fjorden) for å sikre en bedre kontroll på skipstrafikken i den sårbare Oslofjorden er høyst nødvendig. Bruken av bunkersolje er også et tema en bør se nærmere på. – Skjærgårdstjenestens båter er en viktig del av oljevernberedskapen, bl.a. fordi de kan gå inn på grunne områder og som har lokalkjent mannskap. Det er betenkelig at utskiftingen av disse båtene har tatt så langt tid.

Vi trenger helhetlig og systematisk arbeid for å ta vare på Oslofjorden. Vestfold Venstre har siden 2009 arbeidet for å få på plass en helhetlig verneplan for fjorden. I desember 2010 vedtok Venstres landsstyre at en verneplan for dette verdifulle området måtte bli en realitet. Oslofjorden er en naturperle som rundt to millioner mennesker har som sin nærmeste nabo, og som har en stor rikdom på marine arter. Dette er det viktig å ta vare på for kommende generasjoner.

Karin S. Frøyd

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**