Opera- og kulturhus — et enstemmig bystyre sa ja til å sende søknad til Kulturdepartementet

En viktig milepæl er passert i arbeidet med å realisere en sak som Venstre har jobbet for i mange år. Tirsdag 22.februar 2011 vedtok bystyret enstemmig å sende en foreløpig søknad til Kulturdepartementet om tilskudd/ medfinansiering. Ny sak for realitetsbehandling fremmes for bystyret innen fjerde kvartal 2011.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Opera

Foto: rh

Mye gjenstår å avklare i forhold til finansiering og fremdrift. Grunn til å glede seg er det allikevel. Tverrpolitisk støtte om å sende foreløpig søknad er et viktig signal. Vi er kommet et godt stykke på vei siden 2007!

Samarbeidserklæringen mellom Ap, Venstre, Sp og KrF sier følgende om kulturhus:

– Vi vil avklare behov og starte planlegging av et nytt og fremtidsrettet kulturhus for å sikre Operaen og det brede kulturliv tilfredsstillende lokaler.

Fra Kristiansund Venstre sitt program for inneværende periode 2007-2011 siteres følgende:

– Kulturhuset blir for alle.
Venstre vil at kulturhuset for det nye Kristiansund skal være et hus som rommer aktiviteter innen et bredt spekter av kunst- og kulturuttrykk, rock, metall, jazz, teater, klassisk, dans.

Operaen i Kristiansund må få vekstmuligheter ved at de sikres lokaler og muligheter til å videreutvikle produksjon og framføring. Festiviteten skal også i framtiden kunne være arene for operaforestillinger.

Opera II

Foto: RH