Drivstoffavgiftene må klimavaskes

I dag diskuterte Stortinget et forslag fra Venstre sammen med Høyre og Kristelig Folkeparti endringer i drivstoffavgiften for å sørge for at bilparken blir mer miljøvennlig, og samtidig styrke konkurransefordelen for fornybart drivstoff. – Det viktigste for Venstre er ikke at økte miljøavgifter skal ha som mål å skaffe mer penger til staten, det som er viktig er at man endrer adferd i mer miljøvennlig retning, sa Borghild Tenden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Men regjeringspartiene var uenige, og stemte ned forslaget.

Stortingets klimaforlik har som mål å redusere klimagassutslippene i Norge med om lag 12—14 millioner tonn CO2-ekvivalenter sammenlignet med regjeringens referansebane i klimameldingen fra 2007. Samtidig må det være en ambisjon å hindre at lavere utslipp i Norge fører til økte utslipp i andre land.

– Det vil derfor være nødvendig å gjennomføre betydelige kutt i sektorer som gir reell nedgang i både norske og globale utslipp av klimagasser. Transportsektoren må derfor ta en forholdsmessig stor andel av utslippsreduksjonen, påpekte Tenden.

Hun fortsatte: – Norges geografi og spredte bosetting gjør transport viktig for både husholdninger og næringsliv, og i mange deler av landet er bilen et helt nødvendig fremkomstmiddel. Derfor må myndighetene legge til rette for at mer av bilbruken skjer med utslippsfrie eller utslippsnøytrale drivstoff, og stimulere til at nye biler som omsettes i Norge, er biler med lave utslipp av CO2.

Venstre emner politikken må ta utgangspunkt i at det ikke er bilen i seg selv som gir klimaproblemet, men drivstoffet. Det er viktig å legge til rette for rask innfasing av ny teknologi som gir mer energieffektive bilmotorer, men også utvikling av klimanøytrale eller utslippsfrie drivstoff som biodiesel, biogass, bioetanol, elektrisitet og hydrogen.

Think elbil med Venstre-logo

Foto: Sigmund Tenden

Fordi bruk av disse drivstoffene ikke gir netto økning i utslippene av CO2, er de fritatt for CO2-avgift. Med dagens nivå for CO2-avgift er imidlertid dette fritaket ikke tilstrekkelig til at disse drivstoffene vil hevde seg i konkurranse med tradisjonell bensin og diesel. Innføringen av halv autodieselavgift for biodiesel fra 2010 har svekket konkurransekraften til biodrivstoff ytterligere. Det vil derfor være behov for en gjennomgang og en endring i avgiftssystemet for drivstoff.

– En endring i avgiftssystemet med mindre vekt på veibruksavgift og økt vekt på CO2-avgift vil gjøre avgiftssystemet mer robust når det gjelder innføring av veibruksavgift på andre alternative drivstoff, slik Finansdepartementet i flere statsbudsjett har varslet. Det vil være mulig å beholde konkurransedyktigheten til alternative drivstoff, samtidig som de hensyn regjeringen begrunner veibruksavgiften med, blir ivaretatt, sa Tenden.

– Utslipp av NOX fra bruk av diesel i kjøretøy utgjør en annen betydelig miljøutfordring, i tillegg til CO2. Det gjelder særlig i de større byene. Det kan derfor være grunn til å synliggjøre denne i en egen avgiftskomponent, skilt ut fra veibruksavgiften for diesel, avsluttet Tenden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**