— Avgjørende med verneplan for Oslofjorden

— Vi trenger et helhetlig og systematisk arbeid for å ta vare på Oslofjorden, sier Venstre-nestleder Ola Elvestuen etter grunnstøtingen utenfor Hvaler. Allerede i desember krevde Venstres landsstyre en verneplan for dette verdifulle området.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Venstres nestleder, Ola Elvestuen.

Foto: Caroline Roka

— Ett av kravene til en verneplan er at oljevernberedskapen og havariberedskapen styrkes, sier Elvestuen. — Venstre økte satsingen på oljevernberedskap med 60 millioner kroner i vårt alternative statsbudsjett for 2011. Oslofjorden er en naturperle som rundt to millioner mennesker har som sin nærmeste nabo, og som har en stor rikdom på marine arter. Dette er det viktig å ta vare på for kommende generasjoner.

Trusselbildet mot livet i Oslofjorden er sammensatt.. Forurensing og overgjødsling er en utfordring, spesielt i Indre Oslofjord. Miljøgifter tilføres fjorden fra elver, overflatevann, sedimenter og fra renseanlegg. Viktige gyte- og oppvekstområder for fiskebestander er under press. Dessuten utsettes flere sentrale fiskearter som kysttorsken for overfiske. — En helhetlig verneplan er avgjørende for at dette rike miljøet skal bevares, sier Elvestuen.

Venstres krav til en helhetlig verneplan for Oslofjorden:
– Opprettelse av flere marine verneområder i indre og ytre Oslofjord.
– Beskytte utsatte fiskearter gjennom fangstrestriksjoner og økt kontroll slik at vi får en økning av fisk i fjorden og opprettholder bærekraftige fiskestammer. Fritidsaktiviteter og kontrollert fiske må fortsatt være tillatt.
– Kartlegge det biologiske mangfoldet i fjorden — over og under havoverflaten
– Styrking av oljevernberedskapen og havariberedskapen.
– Gjennomføre de rensekrav Norge har underskrevet knyttet til Nordsjøavtalen.
– Utarbeide en felles handlingsplan i samarbeid med berørte kommuner for fjerning av ulovlige stengsler rundt hele Oslofjorden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**