Større statlige bidrag til kollektivtransporten

Samferdselsministeren antydet åpning for forhandlinger om økte midler og flerårig avtale gjennom belønningsordningen for kollektivtransporten, da hun møtte representanter for vestlandet og storbyene Bergen og Stavanger denne uken. Venstres Helge Solum Larsen deltok i delegasjonen fra Stavanger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Rogaland har vært misfornøyd med bevilgningene til storbyområdet på Nord-Jæren.
Nord-Jæren fikk tildelt 22,3 millioner kroner i 2009, til sammenligning har Trondheim fått tilsagn om en flerårig avtale som utløser 370 millioner. Bergen er også nå i forhandlinger om flerårig avtale.

Helge solum Larsen hadde en god og ideologisk viktig innledning til debatt. Programmet ellers var pr

Foto: Anne Jorid Gullbrekken

-Det er helt nødvendig også for oss å klare å komme i forhandlingsposisjon med departementet, sier Solum Larsen. -Trondheim sikrer på denne måten stabile statlige bidrag til kollektivtransporten over flere år. Vi kan ikke sette vår region utenfor en slik mulighet.

-Rogaland oppleves ikke som tydelige nok i å ønske å begrense bilbruken, sier Solum Larsen. Han viser til at samferdselsdepartementet støtter seg til klimaforliket i Stortinget ved tildeling av midler.
Klimaforliket sier at “Byområder som ønsker å utprøve veiprising, differensierte bompengesatser eller andre trafikkregulerende tiltak skal prioriteres.” og “En forutsetning for tildeling av midler fra belønningsordningen er at det iverksettes tiltak, eller nylig har blitt iverksatt tiltak, som virker begrensende på personbiltrafikken. Det er en lokal beslutning hvilke tiltak som iverksettes.”
Fylkestinget i Rogaland har til nå vært svært tilbakeholdne i å ta tak i de upopulære løsningene.
-Jeg tror vi må innse at mobilitetsplaner for bedrifter, og revidering av parkeringsbestemmelser som vi har fått til i kommunene, ikke er nok. Tidspunktet er inne til å gå inn for tidsdiffrensierte bompengesatser, slik at det kreves inn mer i rushtiden, enn ellers i døgnet. Alternativet tror jeg er å akseptere at de andre storbyene kommer til å tilføres mangfoldige ganger mer penger enn Rogaland og det kan ikke være holdbart.
Solum Larsen peker på at det også var diffrensierte bompengesatser på Nord-Jæren før.

bybane bybanen skinnegående miljø

Foto: Bybanekontoret

Formålet med belønningsordningen er å stimulere til bedre fremkommelighet, miljø og helse i storbyområdene, ved å dempe veksten i behovet for motorisert transport og øke antallet kollektivreiser på bekostning av reiser med privatbil.
Belønningsordningen ble innført etter initiativ fra Venstre i regjering og fra og med budsjettåret 2004, og finansieres over Samferdselsdepartementets budsjett.

Solum Larsen tok kvitterte ut det positive i at fagetatene i sine underlagsrapporter til NTP tar til orde for forpliktende samarbeid mellom storbyene, fylkene og staten for å få dramatisk bedret kollektivsystemer i de store byene. -Vi er mer enn klare til å være med på et slikt forpliktende samarbeid, sa Solum Larsen. Fagetatene anbefaler også, som Venstre har gjort lenge, å se transportsystemene i storbyene i sammenheng med klimautfordringene. -Dette er positivt og understøtter det vi arbeider for på Nord-Jæren, en skinnegående bybane som en klimavennlig løsning og som strukturer arealbruken i båndbyen. Venstre er helt klare på at staten må stille med penger til investering og drift av bybanen.

-Når vi skal strukturere byen må også staten spille på lag med oss og samordne hva den gjør. -Vi kan ikke akseptere at ulike statlige innstanser tar ut ulike tildels motstridende innsigelser mot våre planer uten å se til det store bildet, at vi er i ferd med ta valg som bygger en klimavennlig og moderne by.

Byråd for byutvikling, klima og miljø i Bergen, Lisbeth Iversen, understøttet Rogalands arbeid for bybane og gjorde rede for at det etter bybanen i Bergen er det blitt planlagt/igangsatt 3000 nye boliger og over 600’000 m2 næring langs traseen. -Det er dette vi skal sørge skjer også på Nord-Jæren, sier Solum Larsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**