Villaksens venn

Villaksen er under sterkt press. Elveeiere og sportsfiskere fortviler og roper på politisk handling. Venstre mener omfattende grep må tas for å redde de gjenværende bestandene av nordatlantisk villaks.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Jon Gunnes

Foto: R Sollied

– Lakselus og rømt oppdrettslaks (siste er 175.000 laks rømt fra en merd uten overvåking — det er en stor skam) truer elveeiere og småsamfunn langs norske elver og gjør at mange frykter for fremtiden. Det er en bekymring som Venstre deler.

– Laksen er en symboltung fisk. Fra sin fødsel i elvegrusen i Rennebu, Holtålen, Meråker og andre elvedaler, tilbringer den 2-5 år i elva før den legger ut på en risikofylt ferd til beiteområder i Nord-Atlanteren. Der tilbringer den 1-4 år før den returnerer akkurat dit den engang ble født. Selv vi som aldri har fisket laks, lar oss fascinere av denne elvenes sølvblanke torpedo — opphav til myter og sagn langs hele kysten. Laksen er et av naturens store mirakler som vi er forpliktet til å ta vare på.

– For Venstre har naturen en egenverdi. Vi har ingen rett til å utrydde unike arter og ødelegge naturområder selv om dette kan gi oss stor profitt. Lakseoppdrettsindustrien har kommet for å bli og gir i dag store inntekter og arbeidsplasser langs kysten. Næringen har til nå høstet stor velvilje hos norske politikere, men Venstre mener at tiden nå er inne for å ta sterkere politiske grep overfor en industri som i liten grad har evnet å ta inn over seg samfunnets krav om bærekraftig drift.

– Lakseoppdrettsindustrien har ikke et omdømmeproblem. Den har et reelt problem som må adresseres med helt andre virkemidler enn økte ressurser til PR og lobbyvirksomhet. Skal oppdrettsindustrien ha en fremtid, må dens virksomhet over i bærekraftige former slik at elveeiere i Namdalen, i Trondheimsfjorden og andre deler av landet ikke behøver å frykte for fremtiden.

– Forurenser skal betale. Så lenge oppdrettsvirksomhet i åpne merder fører til stor spredning av lakselus og høyt antall rømt oppdrettslaks hvert år, ønsker Venstre å vurdere en ordning med miljøavgift på laks produsert i åpne merder inntil produksjonen kan skje i lukkede anlegg som ikke forurenser omgivelsene. Dessverre har norske aktører som tilbyr lukket oppdrettsteknologi blitt presset ut av landet og etablerer seg nå i andre land. Det er en fallitterklæring. Venstre er overbevist om at fremtiden til lakseoppdrett ligger i lukkede anlegg. Da er vi nødt til å bruke både avgifter og incitamenter som sikrer at Norge forblir en oppdretts-stormakt basert på bærekraftige produksjonsformer også i fremtiden, sier Jon Gunnes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**