Tenk helhetlig i Åsane nord

Mange har vært urolige for hvordan den fremtidige utbyggingen vil påvirke oppveksvilkårene, nærmiljøet, kollektivtilbudet, skolestrukturen og trafikken i Åsane nord. Nå har også politiet ytret sin bekymring for hva som kan skje hvis den massive befolkningsveksten ikke håndteres skikkelig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Åsane

Når det gjelder disse utbyggingene fra Vikaleitet til Hordvik mener vi i Venstre at det er avgjørende at man ikke kommer på etterskudd når det gjelder gode tiltak for nærmiljø, oppvekstvilkår og grønn byutvikling. Det er forståelig at politiet er bekymret, men samtidig er dette en unik mulighet til å bøte på tidligere feil og komme potensielle sosiale utfordringer i forkjøpet.

Man står i følge analyser BA har gjort foran en potensiell befolkningsøkning på opp mot 15.000 personer på seks år, noe som tilsvarer en økning som er like stor som det totale antallet innbyggere innenfor bygrensene til byer som Lillestrøm, Hønefoss og Narvik. Dette byr på store utfordringer, men også en unik sjanse til å planlegge helhetlig. For det er jo ikke ofte man bygger byer på seks år og kan se alt under ett.

Venstre vil peke på noen aspekter som må tas med i den tidlige planleggingen:

Per-Arne Larsen

1. Kultur, idrett og skole
Vi må være i forkant når det gjelder å bygge ut kultur og idrettstilbudet i bydelen slik at ikke barn og unge blir gående uten et godt tilbud. I Åsane er det allerede gjort tilstrekkelige erfaringer med for eksempel Flaktveit, både i positiv og negativ forstand. Erfaringene fra Flaktveit viser hvor viktig idrett og kultur er, og hvor sentral skolen er for idrett, kultur og nærmiljøet som helhet. Venstre mener etablering av idrettsanlegg i tilknytning til nye skoler er med på å skape gode oppvekstmiljø.

Julie Andersland

2. Grønn byutvikling
Miljøet må være det grunnleggende i all byplanlegging, også når det gjelder Åsane nord. Noen generelle føringer bør all byplanlegging følge: Lavest mulig energibehov, minst mulig avfallsproduksjon, gode muligheter for kollektivtransport og inkludering av grønne byrom skal vektlegges i overordnede planer. Byplanleggingen må gjøres i et meget langsiktig perspektiv og man må tenke "føre var". Tabbene fra den planløse utbyggingen av Åsanes sentrale deler kan nå være viktig lærdom inn i arbeidet med Åsane nord.

3. Eikåstunnel og Nyborgtunnel

Det er også viktig å løse utfordringene utbyggingen gir med hensyn til trafikk og kollektivtransport. Venstre er først og fremst glad for at man ikke skrinla planene om Eikåstunnel i påvente av Nyborgstunnel. Utbyggingsplanene viser med tydelighet at det var nødvendig og viktig å bygge denne tunnelen, og det viser at det fortsatt er stort behov for Nyborgtunnelen slik at ikke all trafikken langs E39 skal kvele Åsane nord.

Alf Helge Greaker

4. Buss og bane
Å bygge ut kollektivtransporten er også helt avgjørende for at denne nye bydelen skal fungere og ikke bli kvalt av egen trafikk. Hordaland fylkeskommune og Skyss må utfordres på hvilke planer da har for kollektivtilbudet her. Venstre vil bygge Bybanen videre til alle bydeler og har mål om å få den til Åsane i 2018.

Politikerne i Bergen må nå kjenne sin besøkelsestid, og vi i Bergen Venstre vil hvert fall gjøre vårt for å legge til rette for et godt oppvekstmiljø og et nærmiljø alle i Åsane nord vil trives i.

Per-Arne Larsen, leder Åsane Venstre
Julie Andersland, førstekandidat Bergen Venstre
Alf Helge Greaker, andrekandidat Hordaland Venstre

INNLEGGET STO PÅ TRYKK I ÅSANE TIDNENDE TIRSDAG 22. FEBRUAR.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**