Hvor ble det av den kritiske journalistikken

Hamar Arbeiderblad (HA) er den største regionavisa i Hedmark. Aviser og andre medier har en viktig rolle i et demokrati. Avisene skal både underholde og informere oss om det samfunnet som vi er en del av. I tillegg har aviser og andre medier et samfunnsoppdrag som består i å kontrollere de som har makt i samfunnet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

TilsvarRingnes1

Foto: HA

For å gjøre denne jobben må redaktørene sørge for at det finnes dyktige journalister som driver undersøkende, kritisk journalistikk. Slike journalister er en helt nødvendig del av et demokrati . Det finnes mange eksempler på at dyktige journalister har avdekket kritiske forhold som har satt dagsorden både på stortinget, i fylkestinget og i mange kommunestyrer.

TilsvarRingnes2

Foto: HA

Ny redaktør – linjeskifte – Jeg registrer med bekymring at det har skjedd et linjeskifte i HA med den nye redaktøren. Tidligere har HA dekket det som skjer og ikke skjer i Hedmark fylkesting. Siden desember i 2010 har HA nedprioritert arbeidet i fylkestinget. La meg bruke et par ferske eksempler. Fylkesrådet la nylig fram en tilstandsrapport om forholdene ved de 14 videregående skolene i Hedmark. Dette er viktig informasjon som kan danne grunnlag for debatt og engasjement foran høstens lokalvalg. Et annet eksempel er at en komité i fylkestinget behandlet nylig saken om utbygging av E6 som er basert på et spleiselag mellom staten og bilistene i form av bompengefinansiering. Stortinget har vedtatt at kostnadene skal fordeles likt mellom staten og bilistene. Likevel har fylkesrådet i Hedmark fremmet et forslag som legger til grunn en statlig andel på kun 29 % og en statlig andel på 71 %. Hvorfor skriver ikke HA om det?
"Feel-good" journalistikk – Bare den siste uka har HA hatt følgende 2 førstesider, sitat: " Går Norge på langs — igjen" og "Hamar går så det suser," sitat slutt. Dette er dessverre ikke enkeltstående eksempler, men viser at avisa har lagt om kursen under redaktør Bleness. HA har vesentlig mindre politisk stoff og begynner å ligne mer og mer på "Nettavisen" med fokus på lett underholdning og "feel-good journalistikk." Det er svært bekymringsfullt og avisa svikter dermed mye av samfunnsoppdraget og den viktige rollen som bindeledd mellom velgerne og oss som er politikere.
Erik Ringnes
Leder Hedmark Venstre