Venstre vil ruste opp Frostaveien

Levanger Venstre fikk gjennomslag for å ruste opp fylkesveg 753 mellom Åsen og Frosta på partiets fylkesårsmøte i helga. “Prioritere helhetlig opprustning av trafikkstrekningen Åsen-Frosta” lyder vedtaket i partiets fylkesvalgprogram. – Dermed forplikter Venstre seg til å sette av penger til opprustning av flaskehalser på strekningen, sier partiets lokallagsleder i Levanger, Karl M. Buchholdt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Karl Meinert Buchholdt

Foto: Fotograf Hattrem

-Det er flere flaskehalser som må opprustes på denne strekningen, blant annet Hopla-tunnelen og gang- og sykkelveg fra Åsen samfunnshus til Vollamarka, sier Buchholdt, som samtidig peker på behovet for busslommer og vegskulder.

-Vi må bedre fremkommeligheten, øke standarden og styrke trafikksikkerheten på denne strekningen, sier Buchholdt. Hoplatunnelen er bygd i 1970 og er 4,10 meter høy, det samme som mange av dagens lastebiler er i dag. Det gjør at lastebilene må kjøre midt i tunnelen. Møter de noen midt i tunnelen må de rygge ut igjen. -Samtidig vet jeg at vegen på strekningen mellom Åsen og Åsenfjord er smal med bredder under 5,5 meter. Dette resulterer i at det ikke gås eller sykles i det hele tatt langs vegen, sier Buchholdt.

Lover å følge opp

André N. Skjelstad

Foto: Rune Kongsro

Partiets listetopp ved fylkestingsvalget, Andre N. Skjelstad fra Verran, lover å følge opp. Siden dette er en fylkesvei er det fylkestinget som må foreta de endelige penge-bevilgningene. —Det er flaskehalser for trafikken langs fylkesveg 753 på begge sider av kommunegrensen, sier Skjelstad, som avslutter med at trafikken til Frosta oppleves som sterkt økende, spesielt av store kjøretøy, og trafikk til og fra hyttene i Åsenfjord og på Frosta.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**