Venstre krever nullvisjon for oljesøl på kysten!

Venstre er sjokkert over at vi igjen opplever en alvorlig skipsulykke hvor det sårbare kystmiljøet vårt står i fare for å bli påført skade. Ulykken med containerskipet GODAFOSS i Hvalerskjærgården har ført til uakseptabelt utslipp av svært miljøskadelig og giftig bunkersolje. Dersom vind- og strømforholdene blir ugunstige, kan vi nok en gang risikere at også Sørlandskysten blir utsatt for forurensing, sier varaordfører Jan Einar Henriksen i Risør og fylkesleder Heidi Foyn Thomassen i Agder Venstre. Foreløpig ser det heldigvis ut til å ha gått bedre enn vi kunne frykte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Venstre ønsker ingen gjentakelse av oljeutslipp som her ved Langesund etter Full City hendelsen

Foto: Jan Einar Henriksen

Agder Venstre krever nå en nullvisjon for oljesøl på kysten! Havet, skjærgården og kystmiljøet er noe av den aller mest verdifulle realkapitalen i samfunnet vårt, og har uvurderlig stor verdi for det biologiske mangfoldet, for primærnæringene, for turistnæringen, for friluftslivet og for alle sørlendingers identitet. Venstre kan ikke akseptere at en eneste dråpe med olje skal tilgrise denne viktige naturressursen. Varaordfører Jan Einar Henriksen peker på at Risør-skjærgården er den delen av Sørlandet som er mest utsatt for eventuell forurensing fra Godafoss.

Myndighetene med ansvar for sjøsikkerheten har sviktet, og må skjerpe rutinene sine. Ulykkene de senere årene viser behov for en umiddelbar forbedring av kvalitetskrav og kontroll med navigasjonssikkerheten til skip som har et forurensingspotensial. Vi må etablere kvalitetssikring av skipsfarten som sørger for at ulykker ikke inntreffer.

Agder Venstre har med stor bekymring erfart at Kystverket og Fiskeri- og kystdepartementet har etablert regler og praksis om utvanner losplikten for å redusere kostnadene i lostjenesten. Vi krever nå at myndighetene prioriterer sikkerheten og sørger for at sikkerhetsreglene innskjerpes, og ikke svekkes, sier fylkesleder Heidi Foyn Thomassen, som sammen med Henriksen mener at det er viktigst å trappe opp det forebyggende sjøsikkerhetsarbeidet, for å forhindre at flere skipsuhell inntreffer. Men selv om myndighetene skulle lykkes med å forbedre sjøsikkerheten, kan man aldri være helt trygg på at uhell ikke vil inntreffe. Derfor bør også investeringene i oljevernberedskap styrkes både på nasjonalt og lokalt nivå. Det maritime næringslivet på Agder har kompetanse som vil kunne bidra til å forbedre effektiviteten på dagens oljevernutstyr. Dette er kompetanse som myndighetene bør ta i bruk, sier de to Venstrepolitikerne.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**