Politisk uttalelse fra årsmøtet: Styrk frivilligheten!

Buskerud Venstre vil fremme frivillig aktivitet gjennom økt støtte til både organiserte og uorganiserte tiltak. Venstre vil redusere byråkratiet for de frivillige organisasjonene og spesielt forenkle momskompensasjonsordningen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Frivilligheten består av et mangfold av organisasjoner som yter viktige bidrag innenfor en rekke samfunnsområder. Halvparten av befolkningen bidrar med frivillig arbeid årlig og den samlede frivillige innsatsen utgjør 115.000 årsverk.

Bare under prøveVM i skiflyging i Vikersund forrige helg var det registrert 1.100 frivillige! Uten dette frivillige ubetalte engasjementet ville det ikke vært mulig å avvikle dette arrangementet. Dette er godt eksempel på at lokalt engasjement og deltakelse er ryggraden i frivilligheten. Gode lokale rammebetingelser er avgjørende for å sikre og videreutvikle frivillig sektors kapasitet og funksjoner i framtiden.

Vi er avhengig av frivillig innsats og dugnad.

Foto: Runolv Stegane

Terskelen for deltakelse i frivillig organisert arbeid blir høyere på grunn av økte rapporteringskrav og mindre stabil støtte til frivillige organisasjoner og frivillighet. Det er vanskelig for tillitsvalgte på lokalt nivå å sette seg inn i støtteordninger som er uoversiktlige og stadig blir endret.

Buskerud Venstre slår fast at frivillige organisasjoner er viktige for demokratiet. Frivillighet aktivitet foregår først og fremst i et lokalsamfunn i en kommune. Kommunene og fylkeskommunen må tilrettelegge for frivillig sektor og bør derfor utvikle en egen lokal og regional frivillighetspolitikk.

Kommuner og frivillige organisasjoner bør inngå samarbeidsavtaler som inneholder virkemidler som tilrettelegger for frivillig arbeid. Virkemidler kan foruten økonomisk støtte være lokaler og møteplasser og kontakt- og informasjonsmuligheter i kommunen.

Partnerskapsavtaler vil sikre dialog og samarbeid mellom partene. Buskerud fylkeskommune har inngått flere partnerskapsavtaler med frivillige organisasjoner som bidrar å oppnå felles mål. Buskerud Venstre vil arbeide for at det inngås flere slike avtaler. Fylkeskommunens initiativ bør være til inspirasjon og etterfølgelse for alle fylkets 21 kommuner. Alle kommunene bør etablere en arena for kontinuerlig dialog med frivilligheten lokalt. Et slikt frivillighetsforum skal være åpent for alle frivillige organisasjoner i kommunen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**