La kulturen gløde!

Under 2. verdenskrig ble det i England reist forslag om å kutte i kulturbudsjettet til fordel for forsvaret. Churchill ville ikke godta det. Han skal ha sagt: “Hvis vi kutter i kulturen, hva har vi da å kjempe for?”

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Av Heidi Foyn Thomassen, Cecilie Nissen og Svein Mork Dahl, Agder Venstre

Venstre anerkjenner kulturens verdi. Vi kjenner dens betydning for menneskets utvikling og livskvalitet. Samtidig vet vi at området er avhengig av samarbeid, koordinering og smart ressursbruk. Sørlandet gjennomfører nå et pionérarbeid der vi for første gang skal få musikk, teater og opera under samme tak. Dette stiller krav til mulighetsfokus og samarbeid for de tre faggruppene. Skal vi utnytte potensialet som ligger i Kilden, og som vi har brukt over en milliard offentlige kroner på, må også samarbeidet over fylkes- og kommunegrenser fungere bedre enn i dag. Et for sterkt fokus på sitt lokale kulturhus vil være et selvskudd for kommunene dersom det går på bekostning av et felles løft for Kilden. Det må være plass til begge deler fordi det er i vekslingen mellom et profesjonelt fagmiljø og lokale engasjement vi skal ta ut effekten av investeringene våre.

Skal vi få uttelling for alle de midlene som bevilges årlig i de ulike sentrale og lokale organene, må effekten av midlene i større grad enn i dag komme kulturen til gode. I dag forsvinner for mye ressurser i unødvendig offentlig administrasjon.

Det er også en klar utfordring at tildelingene ofte har en for kortsiktig horisont. Dette resulterer ofte i innfallstyrte prosjekter. Men det finnes prosjekter vi kan lære av; Canal Street i Arendal er et godt eksempel på klok styring og tildelingspolikk. Canal Street har lykkes med å få en eierstruktur som innbefatter både offentlige og private eiere, og som selv med fjorårets underskudd har vist at de har en langsiktig strategi med eierskapet i festivalen. Canal Streets private eiere har gjennom sitt engasjement i festivalen vist samfunnsansvar ovenfor det lokalsamfunnet de opererer i, og har tilført festivalen tiltrengt kommersiell kompetanse. Tilbake har man fått kulturelle opplevelser for ansatte og kunder, samt et engasjement for lokalsamfunnet som binder de ansatte sammen og gir goodwill i omgivelsene.

Venstre har stor tro på innovasjonskraften som utløses på arenaer der ulike tankesett møter hverandre.

Cecilie Nissen

Foto: Eva Kvelland