Nord-Trøndelag Venstre vil ha mer tollfri netthandel

I 35 år har toll og avgiftsgrensen stått uforandret på 200 kroner. Norske forbrukere er i dag den tapende part med den lave tollgrensen. Den lave grensen er et byråkratisk hinder for et effektivt marked. Netthandelen har vært i vekst i mange år og utgjør i dag hoveddelen av norske forbrukeres kjøp av varer fra utlandet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Dessverre begrenses netthandelen fra utenlandske nettbutikker av en tollgrense som er for lav. Dagens regelverk medfører blant annet at pakker sendes hver for seg for å ikke komme under 200 kroner i verdi.

Konkurransetilsynet, Forbrukerrådet og Forbrukerombudet har tidligere konkludert med at tollgrensen må øke uten at dette er blitt gjort. Prisnivået i samfunnet har steget med nesten 400 prosent siden 1975.

Nord-Trøndelag Venstre vil bidra til handelsløsninger som fremmer forbrukernes interesser. Den lave tollgrensen fører til et unaturlig konkurransevern for norske bedrifter. Det er positivt at norske bedrifter tvinges til å bli mer effektive i et stadig mer internasjonalt marked. Fylkesårsmøtet i Nord-Trøndelag Venstre krever derfor at tollgrensen økes betydelig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**