– Målsettinga er å gi hvert enkelt menneske best mulig omsorg og mulighet til å bestemme over egen hverdag, foreslo Venstres Jan Kløvstad og fikk med seg 9 av de 12 i helse- og omsorgskomiteen på å ha denne målsettinga som første del av flertallsvedtak om å gå videre i arbeidet med å

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

avklare område(r) som kan være aktuelle å konkurranseutsette til ideelle organisasjoner og private aktører. For Venstre er det spesielt viktig å åpne for de frivillige organisasjonene i store institusjoner og for private aktører mer som supplement. Men vi skal ha respekt for flertallsvedtaket fra juni 2010, der frivillige organisasjoner og private aktører er nevnt likeverdige.

Debatten bygde på et notat fra rådmannen bygd på flertallsvedtaket om konkurranseutsetting i fjor, – et vedtak foreslått av Frps Ingrid Skårmo og Venstres Jan Kløvstad.

Jan Kløvstad nær

Foto: Arendal Venstre

– Videre er det viktig for oss i Venstre at de fagforeningene er med i afrbeidet, sa Jan Kløvstad, som i stedet for Frps forslag om å sløyfe avsniottet om medarbeidermedvirkning i prosessen foreslo å styrke avsnittet ved å skrive “…gjennomfører prosesser som gjør at FAGFORENINGENE OG medarbeiderne i helse- og omsorgssektoren involveres”. I et møte mellom Venstre, Kristelig folkeparti, Høyre, Frp, Pensjonistpartiet og de uavhengige ble det enighet om Venstres forslag, og Frps påpekning av at private aktører skulle nevnes likeverdig med frivillige organisasjoner i avsnitt nr. 2.

Dermed kunne Venstres Jan Kløvstad legge fram følgende vedtaksforslag på vegne av flertallet i komiteen:
Målsettinga er å gi hvert enkelt menneske best mulig omsorg og mulighet til å bestemme over egen hverdag.

“Bystyret gir rådmannen fullmakt til å igangsette en prosess hvor ideelle organisasjoner og private aktører er med å avklare område (r) som kan være aktuell (e) å konkurranseutsette.

Det utredes parallelt en modell hvor aktører inviteres til å være supplerende tilbydere til kommunen for praktisk bistand i hjemmet. Det legges da til grunn at dette arbeidet i så fall får en bestiller- / utførerorganisering.

Bystyret er i prinsippet åpen for å vurdere et samarbeid mellom kommune og private aktører når det i henhold til handlingsplanen skal foretas investeringer innenfor de rammer som Husbankens retningslinjer gir grunnlag for.

Bystyret forutsetter at rådmannen i arbeidet med saker hjemlet i vedtaket her, gjennomfører prosesser som gjør at fagforeningene og medarbeiderne i helse- og omsorgsektoren involveres i et utviklingssamarbeid hvor de kan komme med forslag til organisering, effektivisering, nytenkning og kvalitetsutvikling av tjenestene. I denne prosessen involveres også brukere og innbyggere.”

Agderposten skriv om saka laurdag 19. februar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**