1) I planen settes det av arealer til intensiv husdyrproduksjon, område ved Stormoen skytterbane anbefales
2) I planen settes det av større arealer til næringsformål øst og nord for Alvdal Skurlag, blant annet knyttet til vegomleggingen Skurlaget/Kveberg
3) Storsteigen videregående skole sikres større arealer for videreutvikling av skolen, blant annet for utbygginger Prestegarden innlemmes til bruk for offentlige formål med særlig vekt på skole
4) I planen må definisjonen av Alvdal sentrum tydeliggjøres til å omfatte områdene fra Grindegga i sør til og med Statoil i nord. Innenfor dette området må planen fokusere langt sterkere på riksveg 3 sine funksjoner hvor effektiv framkommelighet, økt trafikksikkerhet og reduksjon av riksvegens barrierevirkninger, settes i høgsetet. Fokuset på fortetting må forsterks. Innenfor Alvdal sentrum fastlegges felles planbestemmelser.
Venstres fire endrings-/tilleggsforslag er nærmere omtalt og begrunnet nedenfor i rekkefølge, jfr. punktene A, B, C og D.
A) Næringsarealer til intensiv husdyrproduksjon
Alvdal Venstre mener det må avsesettes arealer spesielt beregnet for utvikling av intensiv husdyrproduksjon, dvs. større besetninger av kjøtt/mjølk, svinehold og fjørfe. Flere hensyn taler for å samle slik virksomhet på mer spesialiserte områder tilpasset blant annet følgende hensyn:
– lukt- og støvproblemer fra drifta skal være til minst mulig sjenanse for boligbebyggelse og annen virksomhet
– kortest mulige transportavstander av fôr og naturgjødsel
– flere virksomheter organisert i samme område øker mulightene for praktisk samarbeid i løpende drift
– flere virksomheter organisert i samme område gir større muligheter for produktutvikling og etablering "nye næringer" i tilknytning til husdyrproduksjonen, f.eks innenfor energi og gjødsel
– en viss grad av samlokalisering vil samlet redusere infrastrukturkostnadene (veg, elforsyning, VA)
Alvdal Venstre foreslår at det i plankartet avsettes arealer til intensiv husdyrproduksjon ved skytterbanen på Stormoen og at temaet gis oppmerksomhet i planbeskrivelsen. En lokalisering som foreslått, vil gi relativt korte avstander til en stor andel dyrka mark nordover mot sentrumsområdene og øylandskapet vest for Steia.
B) Større næringsarealer ved Skurlaget
Alvdal Venstre mener det i planen må legges til rette for mer næringsarealer ved Skurlaget i forbindelse med at vegen til Kveberg legges om. Det særlig aktuelt å peke på skogarealer øst for RV 3 ved Skurlaget. Disse vil kunne bli gjort tilgjengelige med atkomst fra den planlagte omleggingen av vegen til Kveberg.
C) Storsteigen videregående skole må sikres arealer
Venstre mener utviklingen av Storsteigen i særlig grad bør synliggjøres i planbeskrivelsen. Storsteigens sentrale plassering nært ved andre sentrumsfunksjoner medfører så vel utfordringer som muligheter. Fra kommunens side, både som planmyndighet og som lokalsamfunnsutvikler, er det viktig å være tydelig på hvilke muligheter man ser og hvilken utviklingsretning som ønskes. Fylkeskommunens planlagte utbygginger (nytt fjøs og ridehall) aktualiserer en slik tenkning ytterligere. Alvdal Venstre mener arealene som eies av Opplysningsvesenets fond, Prestegarden, må sees i sammenheng med utviklingen av Storsteigen som videregående skole og landbruksfaglig senter. Unntatt er områdene nær Kvennbekken. Disse bør være tilgjengelige for beboerne i området og for allmennheten, dvs. helt til Kvennbekkes samløp med Glåma. Venstre mener planlagt flytting av renseanlegg vil forsterke de ulike mulighetene og behovene som er representert ved Storsteigen, beboerne i nærområdet og allmenheten.
Alvdal Venstre mener dessuten det ved arealdisponeringen i denne planen må legges til rette for at det i framtida kan etableres bruforbindelse fra Storsteigen/Steigardene over Glåma til Øya for å ivarta lettere transport og persontrafikk. Planen bør i sterkere grad understreke kvalitetene og mulighetene som kan i ligge i tettere kontakt mellom Steia og elvelandskapet fra Storsteigen og vestover. Etter Venstres mening ligger mye av utviklingspotensialet for Steia i hvilken grad man klarer å skape gode kommunikasjoner mellom Steia og øvrige "kraftsentre", Storsteigen bærer i seg potensialet til å være ett av bygdas "kraftsentre".
D) Riksveg 3 sitt potensiale for positiv utvikling må gis sterkere oppmerksomhet i planen. Sentrumsområdene må fortettes
Alvdal Venstre mener forslaget til sentrumsplan mangler ett vesentlig "hovedgrep". Dette "hovedgrepet" går ut på at man for kommende planperiode og videre i årene utover denne, gjør disposisjoner som har til formål å binde bygda sterkere sammen. Dette handler dels om fortetting innenfor området samt at man bedrer trafikale forhold innad i området og til gjennomfartsåren, dvs. riksveg 3. Den sterkeste begrunnelsen for dette er sjølsagt at alle utviklingsønskene for sentrumsområdene i størst mulig grad kan realiseres på en slik måte at de oppleves å være positive både for Alvdals innbyggere og gjennomreisende. Venstre mener transportutfordringene sterkt undervurderes i planforslaget. "Trafikk-flaskehalsen" Alvdal representerer store utfordringer både mht sikkerhet og effektiv (nok) trafikkavvikling for gjennomgangstrafikken. Venstre mener disse utfordringene bare vil øke og må gis langt større oppmerksomhet. Det er derfor Venstres syn at man i større grad tar inn over seg tenkningen knyttet til de planlagte vegomleggingene ved Skurlaget og de allerede gjennomførte ved Grindegga. Når det i planbeskrivelsen på side 17 sies at man skal løse RV 3-utfordringene i dialog med Vegvesenet i ettertid, ja så blir det litt for defensivt. Denne utfordringen kan ikke kommunen skyve foran seg. Slik høringsutkastet/planforslaget nå er innrettet, vil det om få år kunne medføre ett av følgende to alternativer:
1) Svært lite kan bli realisert fordi det medfører konsekvenser som enten tiltakshavere eller andre tilstøtende parter ikke aksepterer. Følgen er at lite skjer sjøl om man har en plan
2) Statens vegvesen vil markere ønske om å legge RV 3 utenfor dagens trasé og eventuelt påbegynne planlegging/prosjektering av alternativ trasé
Alvdal Venstre mener det er svært mange grunner som taler for at RV 3 bør beholde dagens trasé og at man må finne tilpasninger og løsninger som gjør det mulig, både for lokalsamfunn gjennomgangstrafikk. Ett moment som taler sterkt for å bevare dagens trasé er landskaps- og miljøhensyn i og ved elvelandskapet. Hensynet til dyrkamark må tillegges stor vekt. Og dessuten må hensynet til lokalsamfunnsutviklingen hvor RV 3 er en betydelig integrert drivkraft, vektlegges. En omlegging vil kunne resultere i at lokalsamfunnet Alvdal i begrenset grad klarer å høste særlig av verdi fra en stor gjennomfartsåre. Dermed vil man ha ulempene med en sterkt trafikkert stamvei, men svært få fordeler.
Det er Venstres syn at Steias vekst og utvikling i stor grad avhenger av i hvilken grad man klarer å videreutvikle god kontakt mot Storsteigen/Prestegarden, Glåma/Folla med tilliggende naturområder, Aukrustsenteret, Taverna og det som måtte bli av øvrig aktivitet på Steimosletta. Dette bør framheves i planen. Planen bør stadfeste at ønsket sentrumsutvikling innebærer fortetting innenfor det definerte sentrumsområdet som ivaretar alle sentrale funksjoner fra Grindegga i sør via Steia, Storsteigen, Aukrustsenteret, Taverna til og med Statoil i nord. Planen bør fastslå som et mål at sentrumsfunksjonene "gror" naturlig sammen slik at området over tid framstår som en naturlig enhet og med felles planbestemmelser. Venstre mener nøkkelen til slik "sammengroing" vil være hvor godt man løser atkomsten til og trafikkbehovene internt i området. På denne bakgrunn mener Venstre at planforslaget underkommuniserer behovet for å gi plass til nye kryssløsninger ved Storsteigen/Shell og Aukrustsenteret/veien til Moan/Taverna. I tillegg kommer behovene for planfri kryssing av RV 3 for fotgjengere for trygg ferdsel mellom Steia, Storsteigen, elvene/elvesamløpet, Kvennbekkens utløp/Prestegarden osv.
Alvdal Venstre mener man i denne planen må benytte anledningen til å videreføre arbeidet med å redusere barrierevirkningene så vel øst/vest som nord/sør av å ha Rv.3 gjennom sentrum. Derfor må kommunen forsterke det "RV 3-fokuset" man har hatt i Skurlagsområdet de siste 20 åra og Grindeggaområdet de siste 15 åra også videre nordover langs Rv 3 gjennom sentrum. Den samme måten å tenke utfordringer og løsninger på innebærer i hovedsak følgende:
Skille lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk i størst mulig grad, med stor vekt på å unngå landbruksstrafikk langs RV 3
Tryggere "koplinger" mellom lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk, blant annet gjennom avkjørselssaneringer og trygge kryssinger.
Begrense utstrekningen med lokaltrafikkpåvirkning av RV 3
Her nevnes noen konkrete eksempler på hva dette vil kunne innebære:
Steigardene inkl Storsteigen, Prestegarden og beboere vest for Rv3 ved Kvennbekkdalen får felles atkomst til Rv 3
Det bør legges til rette for bruløsning over Glåma fra Steia/Steigardene til øylandskapet (allmenn ferdsel, dyr evt. også avling/gjødsel) Se pkt 3 over
Vegen langs Glåma til Husantunet med tilliggende bebyggelse bør ha atkomst til RV 3 f.eks med en utvidet kryssløsning sør for Shell hvor også fylkesveien på østsida samt avkjørsel Steia koples sammen.
Sikker fotgjengerpassering av RV 3 ved Shell
Sikker fotgjengerpassering av RV 3 ved Kvennbekken
Utbedring av Steibrua av trafikale, tekniske og arkitektoniske hensyn
Felles for alle slike tiltak er at de krever arealer. Alvdal Venstre mener det er viktig å peke på disse behovene i denne planen slik at man unngår å "bygge seg fast" gjennom uheldige disposisjoner i åra framover. I planen bør det gjøres tydelig at noen enkeltbygninger vil måtte flyttes. Også av hensyn til eieres muligheter for å ivareta egne interesser er det viktig at planen gir tydelig beskjed om hvilke tiltak som kan bli aktuelt å iverksette.
Alvdal Venstre ber om at innspillene over blir tatt hensyn til i videre planarbeid ved at planbeskrivelser og plankart endres i tråd med forslagene.
Alvdal, 16. februar 2011
Med hilsen
Alvdal Venstre
Anders Wahl leder
Ola Eggset gruppeleder i kommunestyret