Dagens kollektivkrise må løses med radikale tiltak både på regionalt og nasjonalt nivå, men det kreves også politiske visjoner og klare mål. Bergen Venstre vil derfor:
Forbeholde sentrumsgater med tilknytning til sentrale holdeplasser (for eksempel Olav Kyrres gate, Christies gate, Lars Hillesgate) kun for kollektivtrafikk i rushtiden
Omgjøre kjørefelt på sentrale innfartsårer, som Fjøsangerveien, til rene kollektivfelt i rushtiden
Ha som strategisk mål at man skal kunne komme seg fra en plass til en annen i Sone Bergen med maksimalt 1 overgang og sikre korrespondansen ved å føre dette opp i ruteheftet
Ha en kraftig utvidelse av kapasiteten på innfartsparkeringsanleggene
Konsekvent investere i de mest miljøvennlige løsningene, noe som blant annet betyr utvidelse av Bybanenettet, trolleybussnettet og utfasing av ikkefornybart fossilt drivstoff
Av hensyn til effektiv ekspedering og ansattes sikkerhet må kollektivtrafikken bli mest mulig kontantfri. Passasjerer i sone Bergen som betaler på bussen med kontanter eller betaingskort vil derfor få en noe dyrere enkeltbillett forutsatt at det er betalingsautomat på stoppestedet der de går på
Det må være mulig å få kjøpt skysskort og enkeltbilletter på langt flere utsalgssteder og måter som f.eks. sms, kiosker, postkontor og dagligvarebutikker
At infrastrukturen og planer for kollektivtransport er på plass før man utvikler nye bydeler
I tillegg kommer en rekke tiltak for kollektivtransporten på fylkes- og nasjonalt nivå men i Bergen skal man gjøre sitt for å bli blant de 10 beste kollektivbyer i Europa.
Uttalelse vedtatt av Bergen Venstres årsmøte 21.1.2011