Mer buss og bane er prioritet nr. 1

Et velfungerende kollektivtilbud er nødvendig for å gi innbyggerne reelle alternativer til bil og sikre god fremkommelighet til jobb, hjem og skole. Bergen Venstre vil at Bergen i løpet av neste periode skal bli blant de 10 beste kollektivbyene i Europa.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**


Dagens kollektivkrise må løses med radikale tiltak både på regionalt og nasjonalt nivå, men det kreves også politiske visjoner og klare mål. Bergen Venstre vil derfor:

• Forbeholde sentrumsgater med tilknytning til sentrale holdeplasser (for eksempel Olav Kyrres gate, Christies gate, Lars Hillesgate) kun for kollektivtrafikk i rushtiden
• Omgjøre kjørefelt på sentrale innfartsårer, som Fjøsangerveien, til rene kollektivfelt i rushtiden
• Ha som strategisk mål at man skal kunne komme seg fra en plass til en annen i Sone Bergen med maksimalt 1 overgang og sikre korrespondansen ved å føre dette opp i ruteheftet
• Ha en kraftig utvidelse av kapasiteten på innfartsparkeringsanleggene
• Konsekvent investere i de mest miljøvennlige løsningene, noe som blant annet betyr utvidelse av Bybanenettet, trolleybussnettet og utfasing av ikkefornybart fossilt drivstoff
• Av hensyn til effektiv ekspedering og ansattes sikkerhet må kollektivtrafikken bli mest mulig kontantfri. Passasjerer i sone Bergen som betaler på bussen med kontanter eller betaingskort vil derfor få en noe dyrere enkeltbillett forutsatt at det er betalingsautomat på stoppestedet der de går på
• Det må være mulig å få kjøpt skysskort og enkeltbilletter på langt flere utsalgssteder og måter som f.eks. sms, kiosker, postkontor og dagligvarebutikker
• At infrastrukturen og planer for kollektivtransport er på plass før man utvikler nye bydeler

I tillegg kommer en rekke tiltak for kollektivtransporten på fylkes- og nasjonalt nivå men i Bergen skal man gjøre sitt for å bli blant de 10 beste kollektivbyer i Europa.

Uttalelse vedtatt av Bergen Venstres årsmøte 21.1.2011

Bybanen i Bergen
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**