Klima, kunnskap, næring og velferd -Programforslaget legges fram

Stavanger Venstre legger nå fram forslag til program for kommunevalgperioden 2011 – 2015. Programarbeidet har vært ledet av partiets ordførerkandidat Per A. Thorbjørnsen. Nå starter den brede diskusjonen i partiorganisasjonen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Gamle Stavanger trehus

Foto: SL

Bymiljøpartiet Venstre fortsetter sitt arbeid som trehusbyens forsvarer. Flere av sakene i det nye programforslaget er kjente Venstrestandpunkt fra tidligere.

Klima og miljø
Moderne miljøriktig byutvikling står sentralt for partiet i årene som kommer. -Det handler om store grep for framtiden. En effektiv by, der det skal eksistere nok boliger til de som vil etablere seg her. Og et transportsystemet som endres slik at det blir helt naturlig å velge kollektivtransport framfor privatbilbruk, sier Thorbjørnsen.
Transportpolitikk er også klimapolitikk for Venstre. Venstre vil arbeide for at Stavanger tar sin del av ansvaret for at Norge skal oppfylle sin del av Kyoto-avtalen og blir ledende i anvendelsen av ny miljøteknologi.

bybane bybanen skinnegående miljø

Foto: Bybanekontoret

Stavanger sentrum skal være kommunens definitive sentrum for handel, tjenestetilbud, kulturtilbud med mer, og Venstre vil arbeide for å sikre dette. Venstre vil være forsiktige med å åpne eller utvide tilbud i andre deler av kommunen som kan svekke byens sentrum. Dette gjelder særlig utvidelser av kjøpesentre utenfor sentrum.

Næring og innovasjon
Venstre vil at regionen skal være verdensledende innen energisektoren med en leverandørindustri i verdensklasse. Venstre vil støtte opp om offshoreklyngen både for å beholde etablerte bedrifter og gjøre det attraktivt å etablere seg her for nye.
-Petroleumssektoren har også viktig kompetanse som er grunnlaget for ny teknologi og nye arbeidsplasser innen fornybarsektoren, og Venstre vil aktivt støtte opp om slik innovasjon, sier Thorbjørnsen.

bedrift

Foto: Microsoft

Programmet slår fast at det er av største viktighet at regionen har høy kompetanse, gjennom et styrket universitet og gode forskningsmiljøer. Det er nødvendig å stimulere samspillet mellom UiS, IRIS, Prekubator og Ipark som koblingsarena for grunnforskning, anvendt forskning og næringsutvikling.

Kunnskap
Venstre var partiet som i sin tid grunnla den brede folkeskolen og fremdeles i dag tilhenger av en sterk offentlig skole. Skolene må sikres rammer for undervisningen som sørger for at den enkelte elevs behov ved læringen imøtekommes.

Pc, data, klasserom, elev, skole

Foto: Microsoft

-Alle elever har rett til å gå på nærskolen og Stavanger Venstre vil jobbe for at alle barn skal ha en trygg og god oppvekst i eget nærmiljø, sier Thorbjørnsen som understreker at den viktigste prioriteringen for Venstre i den kommende perioden er etter- og videreutdanning for lærerne og at skolen skal avbyråkratiseres.

For Venstre er det viktig å sikre et pedagogisk godt tilbud i alle kommunens barnehager og Stavanger Venstre vil jobbe for å få flere førskolelærere i Stavangerbarnehagene. Samtidig må assistentrollen defineres og utvikles og de ansatte må tilbys opplæring slik at de kan utføre den jobben de er satt til på best mulig måte.
I de avdelingene med de minste barna (0-2 år) er det spesielt viktig å ha fokus på tilstrekkelig med pedagogisk personale og at det er tilstrekkelig med areal.

Velferd
Mye av omsorgssektoren handler om tilbudet som gis de eldre, psykisk syke, rusavhengige, funksjonshemmede og utviklingshemmede, sier Thorbjørnsen. -For Stavanger Venstre er det åpenbart at forskjellige innbyggere har ulike behov.

Omsorg, senior, helse

Foto: Microsoft

Venstre forplikter seg til byggestart for nye Lervig sykehjem i 2012 og vil løfte vanskeligstilte i kommunen. Tilgang på boliger spiller her en nøkkelrolle. -Å hindre fattigdom vil være en særskilt prioritert oppgave og partiet vil se til at det arbeides systematisk for å hindre at barn vokser opp i fattigdom.

Programforslaget er tydelig på viktigheten av det forbyggende arbeidet.
Mye lidelse og for tidlig død skyldes ofte sykdommer som lar seg forebygge. Det viktigste forebyggende helsearbeidet skjer ved at det enkelte menneske tar et personlig ansvar og innretter sin livsstil med tanke på å forhindre sykdom og skade. Samfunnet kan tilrettelegge for gode kunnskaper hos folk gjennom at informasjon om forebygging er tilgjengelig. -Venstre ser på for eksempel helsesøstere i skolen og jordmødre som viktige bidragsytere til dette, sier Thorbjørnsen. -Skolehelsetjenesten er en særdeles viktig aktør og arena for forebyggende helsearbeid. Vi tror at spesielt helsestasjonene i større grad drive oppsøkende virksomhet og ha et forsterket oppmerksomhet på barns språkutvikling, skriver programkomiteen i sitt forslag.

Styring og arbeidsgiverrolle
Programmet slår fast viktigheten av ansvarlig økonomisk styring og dyktige medarbeidere.
Stavanger forvalter store ressurser på vegne av innbyggerne. At dette skjer på en etisk måte er avgjørende, Venstre slår fast at varsling om kritikkverdige forhold er ønskelig og nødvendig og ikke under noen omstendigheter skal føre til reaksjoner.

Et godt tjenestetilbud til innbyggerne gis av kompetente og engasjerte medarbeidere. Ansatte skal ha interessante oppgaver i en nyskapende organisasjon og ha gode muligheter til faglig og personlig utvikling.
Stavanger kommune ansettelsespolitikk skal gjenspeile byen internasjonale preg, og dette skal ha konsekvenser for ansettelsespolitikken. Stavanger kommune skal gå foran med et godt eksempel innen helse, miljø og sikkerhetsområdet (HMS). Dette skal også gjelde interkommunale selskaper og kommunale foretak.

Se presentasjonen av noen av hovedpunktene her >>

Hele programforslaget vil bli lagt ut på her på nettsidene, så fort det er klargjort i endelig redigert form.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**