Et mer liberalt og grønt byråd

Venstres fremste oppgave i Bergen er å gjøre byen grønnere og mer liberal. Vår politikk for
den neste perioden er nedfelt i et helhetlig program med navnet “Grønt og liberalt”.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

De tre største utfordringene i Bergen er å redusere bilkøene inn mot sentrum, å sikre utviklingen av konkurransedyktige grønne arbeidsplasser, og å løse de økende rusproblemene i byen. Derfor går Venstre til valg på et grønnere og mer liberalt byråd.

Dyrt å forurense, billig og mulig å kjøre miljøvennlig
Venstre vil innføre effektive tiltak mot den dramatiske luftforurensningen som gjør det helsefarlig å oppholde seg i sentrale deler av byen. For å sikre dette, må kollektivtrafikk være et reelt alternativ til privatbilen, når folk skal til og fra jobb. Venstre vil innføre køprising i form av tidsdifferensierte bompenger – der ekstrainntekten brukes til å forbedre kollektivtilbudet.

Vi vil ha bybane til alle bydeler innen 2020, og vil derfor forhandle med Staten om en finansieringsplan, der vi er villig til å øke bompengene under forutsetning av et betydelig økt statlig bybanetilskudd. Køprising og rask bybaneutbygging er viktige tiltak for å bedre fremkommeligheten for næringslivet. Retningspriser er og et viktig tiltak for å redusere forurensningen i sentrum.

Mer buss og bane, samt mer passasjertrafikk med båt, er Venstres prioritet nummer èn.

Verdier må skapes før de fordeles
Liberal næringspolitikk er å legge til rette for at små og store verdiskapere skal ha gode kår for å lykkes i Bergen. Venstre vil styrke gründere, småbedrifter og grønne arbeidsplasser ved å satse på etablerertjenesten, etablere næringspark og arbeide for å få lokalisert det internasjonale nettverket for innovasjon og nye ideer som "Huben" i Bergen.

Fokuset på bærekraftig næringsutvikling må styrkes i arbeidet med alle kommunale planer. Bergen skal bli best i Norge på verdiskapning, nyskaping, og grønne arbeidsplasser. Venstre, uavhengig av byrådssamarbeid, setter som krav at Bergen ikke vil re-kommunalisere offentlige tjenester eller sette kommunen i dyp økonomisk gjeld slik vi dessverre har sett de rød-grønne gjøre i Trondheim. Vi vil være garantisten for fritt skolevalg, en aktiv anbudspolitikk, at ansatte som ønsker det kan gå i Nordsjøturnus og at fritt brukervalg i eldreomsorgen fortsetter.

En by som bryr seg om sine svakeste
Bergens største sosiale utfordring er det økende rusproblemet i byen. Venstre vil møte rusproblemene med helse- og sosialpolitiske virkemidler, fremfor byens politivedtekter. Det trengs også en mer offensiv politikk for å bekjempe barneoffensiv. Barnevernet må få økte ressurser for å gripe inn raskere og tidligere.

En langt mer aktiv ruspolitikk vil gjøre Nygårdsparken overflødig som oppholdssted for rusmiljøet slik at hele den vakre parken kan gjenerobres til rekreasjon og glede for alle byens innbyggere.

Det må bygges døgnåpent sprøyterom slik at overdosedødsfallene går ned, og Bergen må bli forsøksby for heroinassistert behandling. Videre må Bergen jobbe for å bli forsøkskommune for «Portugalmodellen», med avkriminalisering og rehabilitering av narkotikabruk for tunge narkomane.

Venstre vil sikre at rusavhengige får verdig bolig og aktivitetsmuligheter som kan bidra til redusert rusmisbruk igjennom en aktiv kommunal boligpolitikk. Ungdom under 25 år skal ikke bo på hospits.

Behov for Venstre i byråd
For å kunne få gjennomført disse viktige forandringene trenger Bergen et annet flertall enn i dagens bystyre og et annet byråd. For å få dette til vil Venstre søke byrådsmakt ved høstens valg.

Venstre vil sammen med KrF først forhandle med Høyre med sikte på å danne byråd. Fremskrittspartiet har i løpet av sine år i byråd dessverre bremset for køprising, bybaneutbygging og sprøyterom. Derfor ønsker vi ikke å delta i et byråd sammen med Fremskrittspartiet.

Om velgerne ikke gir et slikt byråd av Venstre, Høyre og KrF tilstrekkelig stemmer eller at Venstres klare krav til byluft, verdiskaping og rusomsorg ikke får tilstrekkelig gjennomslag, vil Venstre legge politikken til grunn i bystyret for å kjempe for en mer liberal og grønn by.

Venstre kan utgjøre forskjellen i Bergen. Vi vil utgjøre den forandringen som må til for å skape en bedre by.

Uttalelse vedtatt av Bergen Venstres årsmøte 21.1.2011

Bergen