Esval: Høring om utslippstillatelse

Tirsdagens kommunestyremøte handlet mye om høringen om utslippstillatelse for biogassanlegget på Esvall. Flere av partiene har snudd og deler nå Venstres syn i viktigheten av at det stilles krav til anlegget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

I kommunestyret i fjor sommer ble saken om etablering av biogassanlegg behandlet. Da la Ingrid Fyhri frem et tilleggsforslag på vegne av SV. Det lød som følger:

“Som grunnlag for rammetillatelse må det utarbeides miljøoppfølgingsprogram for anleggsfasen, og for driftsfasen, samt risiko- og sårbarhetsanalyse. Rammetillatelsen skal behandles politisk”.

Venstre støttet den gang forslaget fra SV. Forslaget fikk dog bare 14 av 41 stemmer og falt.

— I ukens møte virket det som flere mente de hadde støttet forslaget fra SV, sier Øystein Smidt.

De som i fjor sommer stemte imot at det skulle utarbeides et miljøoppfølgingsprogram, argumenterte den gang med at man ikke måtte legge kjepper i hjula og hindre virksomhet i bygda. Nå har de tydeligvis kommet på andre tanker og er enige med Venstre og SV at Nes kommune må stille krav til anlegget til bygdas beste.

— Både Høyre, Arbeiderpartiet og Senterpartiet var i tirsdagens møte nøye med å henge seg på kravene som nå skulle stilles til EGE (Energi og Gjenvinningsetaten i Oslo) ved høringen om Utslippstillatelse etter forurensningsloven som forelå til behandling, sier Øystein.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**