Bedre lavterskeltilbud for rusavhengige i Bergen

Venstre vil gi rusavhengige et bedre lavterskeltilbud i Bergen ved å dele ut subutex og metadon etter modell fra “Lasso”-prosjektet i Oslo.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Etter initiativ fra Venstre har Oslo kommune iverksatt et effektivt og ubyråkratisk tiltak som er ment å nå rusavhengige som er motivert for behandling. Dette er først og fremst et skadereduserende og helsefremmende tiltak. Prosjektet er en forlengelse av LAR (legemiddelassistert rehabilitering) og baserer seg på erfaringene fra Klinikk Motivasjon som kan vise til gode resultater.

Dette er et lavterskeltilbud uten omfattende søknadsprosesser eller krav om tidligere behandling og er, ifølge professor Helge Waal som har evaluert prosjektet, ment å sette den rusavhengige i en posisjon til å vurdere videre behandling.

Oslo kommune valgte selv å iverksette "Lasso"- prosjektet og har senere fått økonomisk støtte Statsbudsjettet gjennom "ruspakken" til Oslo. Rusproblematikken i Oslo og Bergen er sammenlignbar, også med tanke på antall brukere som ikke nås gjennom et fastlegetilbud. Derfor mener Venstre Bergen kommune snarest bør se til Oslo og erfaringene fra Klinikk Motivasjon og iverksette et lignende tilbud her i byen.

Sammen med andre viktige tiltak som opprettelsen av et sprøyterom, satsing på boligtilbud for rusavhengige under 25 år og flere og bedre behandlingsplasser, bør lavterskelutdeling av subutex og metadon være en del av et helhetsløft for rusomsorgen i Bergen.

En langt mer aktiv ruspolitikk vil gjøre Nygårdsparken overflødig som oppholdssted for rusmiljøet slik at hele den vakre parken kan gjenerobres til rekreasjon og glede for alle byens innbyggere.

Uttalelse vedtatt av Bergen Venstres årsmøte 21.1.2011

Rusomsorg