-På tide å tenke nytt, Johannessen

I debatten om Stoltenbergutvalgets anbefalinger har enkelte en innbitt tro på at livet blir bedre om man gjør hverdagen vanskeligere for mennesker med rusproblemer. -Det er vi sterkt uenige i, sier Toril Berge og Ola Elvestuen i sitt innlegg i Dagsavisen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Det trengs gode skadereduserende tiltak for dem som lever i avhengigheten. Det må være nok akuttavrusningsplasser for dem som ønsker å bli rusfrie. Venstre ønsker en garanti for behandling etter akuttavrusning innen 24 timer. Det klarer de i Stockholm, da er det mulig her.

Det må være nok behandlingsplasser. Dagens køer er en skam. Og vi trenger en oppgradering av ettervernet. Alt fra medikamentfrie institusjoner til booppfølging for LAR-pasienter og god tilgang på utdanning. Personer som ønsker å kvitte seg med en avhengighet burde kunne spasere på rød løper inn i behandlingsapparatet, i stedet for dagens situasjon der personer som ønsker behandling blir avvist og satt i kø.

Regjeringen har gjort lite for landets rusavhengige, og slipper unna med det. Det er synd for alle rusavhengige, deres familier og venner som merker på kroppen at vi har et behandlingsapparat som ikke fungerer. Stoltenbergutvalget er en bra start, men nå er det på tide å handle.

Les hele innlegget hos Dagsavisen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**