Flere reiser kollektivt

– Det er svært gledelig at antall reiser i Akershus har økt med 5,8 prosent i 2010. Dette er et resultat av et systematisk arbeid for å forbedre kollektivtilbudet som Ruter har ansvaret for, sier Inge Solli, fylkesvaraordfører i Akershus.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Inge Solli, fylkesvaraordfører for Venstre.

Stadig flere velger å reise kollektivt. 8,8% flere reiste med buss i 2010, mens økningen i veitrafikk kun var på 1,5%.

Foto: Alf Helge Greaker

Venstre vil fortsatt jobbe for å bedre kollektivtilbudet i Akershus gjennom økt frekvens, bedre regularitet, god komfort og lave priser.

Vi har innført eiermøter mellom Oslo kommune, Akershus fylkeskommune og Ruter for å sikre at vi som eiere har en hånd på rattet. Vi innfører et nytt og enklere takst- og sonesystem fra 01.10.2011, og det vil danne grunnlaget for ytterligere vekst i kollektivtrafikken. Og med den befolkningsveksten vi forventer i vår region, må vi satse på follektivtrafikken framfor mer kork og kaos på veiene våre, sier Solli (V).

Tall fra Ruter viser at antall kollektivreiser i Akershus har økt med 5,8 %, dvs. fra 59 millioner reiser i 2009, til 62 millioner reiser i 2010. Det er størst økning i antall reisende med buss.

Les mer på Ruters nettsider.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**