Frp drukner i egne fordommer

– Hvis vi forbyr hijab vil det føre til at flere kvinner ikke får svømmetrening og dermed risikerer vi at flere barn også går glipp av opplæringen. Dette kan i verste fall føre til flere tragiske drukningsulykker. Med dette forslaget drukner FRP i sine egne fordommer, skriver 2. kandidat Ina Roll Spinnangr i bloggen sin.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Spinnangr viser til oppslaget i Adresseavisen i går, hvor Frp’s Kristian Dahlberg Hauge går ut med et forslag om å forby hijab i basseng i Trondheim.

Dette fremmer han til tross for at kommuneoverlegen ikke mener det er hygieniske årsaker til et forbud. Ifølge Adresseavisen sier kommuneoverlege Leif Muruvik Vonen at det ikke er forskjell på tradisjonelt badetøy og andre plagg så lenge det holdes rent. Han tror andre smittekilder i et basseng er farligere. – Jeg tror det er et større problem at det slurves med å vaske seg med såpe og vann uten badetøy, sier Muruvik Vonen til avisen.

Ina Roll Spinnangr på LPN i oktober 2010

Foto: Anne Jorid Gullbrekken

– Integrering starter med gjensidig forståelse, fornuftige krav og arbeid for et mer inkluderende samfunn. Vi kan ikke forby alt vi ikke liker, her er det andre metoder som må tas i bruk, skriver Ina Roll Spinnangr i bloggen sin. Hele innlegget kan du lese her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**