Arbeidslivets helter og forbilder søkes

Mennesker som inspirerer og inkluderer sine medmennesker i arbeidslivet, som ser enkeltmennesket og som motiverer til arbeidsglede må hedres. Prisen «Helter og forbilder» søker enkeltpersoner som skaper glede, entusiasme, vekst og verdier i et inkluderende arbeidsliv på Agder, skriver Hilde Mjøs.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Seniorforsker Dag Ellingsen ved Agderforskning forteller til Agderposten i 2010, at Aust-Agder har et av landets høyeste nivåer på attføring og uførepensjoner, spesielt unge uføre. Kvinners manglende deltakelse i arbeidslivet i vår region er et annet aspekt ved arbeidslivet, som Ellingsen trekker frem. Samtidig vet vi at Agder-regionen har slitt med lavere deltakelse i arbeidslivet enn på landsbasis.

Ellingsen mener utdanning er veien å gå. Derfor er det gledelig å vite at tiltak og rådgiving har ført til mindre frafall i den videregående skolen. Debatt og undersøkelser det siste året viser at Agder-fylkene fremdeles har en vei å gå på mange området. Ifølge NRK ligger Norge på topp blant i-land når det gjelder sykemeldte og uføre.

Det er et viktig arbeid å følge opp sykemeldte godt nok og drive forebyggende arbeid. I dag ser vi at nye regler, som følge av IA-avtalen, vil gjøre oss bedre rustet til å gjøre vårt, sier direktør for Analyse og strategi, Erik Oftedal, etter en offentliggjøring av Navs sykefraværsoppfølging. Han understreker at det viktigste av alt knytter seg til sykefraværsoppfølgingen som foregår på arbeidsplassen. Professor i sosialmedisin, Per Fugelli, forteller til NRK at mennesker som går uten arbeid ofte går inn i en depresjon og føler seg alene. Dette fordi arbeidsplassen er det viktigste stedet hvor vi møter hverandre og får venner. Han understreker at arbeid skaper verdighet, selvrespekt og anerkjennelse fra andre og gir en følelse av å være nyttig for samfunnet.

Sosialmedisineren sier «Ja takk til arbeid. Men også respekt og verdighet for de syke og uføre».

Astrid M. Richardsen, professor ved Handelshøyskolen BI, hevder at et økt fokus på jobbengasjement kan gi mer vitale, motiverte og positive ansatte. Hun er organisasjonspsykolog og en av Norges fremste eksperter innenfor stress og utbrenthet. Hennes forskning fra helse og omsorgssektoren viser at dersom man skal øke jobbengasjementet, er det nødvendig å styrke de arbeidsforholdene som gir arbeidstakere en bedre mulighet til å mestre jobbkrav.

Sammen med sin kollega, Monica Martinussen ved Universitetet i Tromsø, påpeker hun betydningen av positive jobbressurser som autonomi, støtte og muligheter for vekst, utvikling og ulike karrieremuligheter for å stimulere til mer energi, begeistring og entusiasme i jobben. Videre tyder funn på at en også bør rette tiltak mot arbeidsbelastning og konflikter, dersom man ønsker vitalitet i jobben.

Prisen «Helter og forbilder» ble etablert i 2008 etter initiativ fra Female Future Agder 2 (NHOs lederutviklingsprogram for kvinner), sammen med Saint Gobain, Recommended (i dag gjennom byrået Gevir), NodeProsjektet, Nav Aust-Agder, Nav Vest-Agder og NHO Agder. Med Female Future ønsket NHO et større mangfold og flere kvinner i styrer og ledelse i næringslivet og det offentlige.

NHO var overbevist om bedre resultater og tydelig vekst dersom man valgte ledere og styremedlemmer blant 100 prosent av den yrkesaktive befolkningen – ikke bare blant 50 prosent. Gjennom Female Future fokuserte man på kvinners deltakelse og posisjonering i arbeidslivet. I vår landsdel hadde det lenge vært en kjent sak at vi kom spesielt dårlig ut på likestillingsstatistikken, og at andelen kvinner som befant seg i lavtlønnede og tradisjonelle kvinneyrker eller deltidsstillinger var stor.

Med etableringen av prisen «Helter og forbilder» bestemte Female Future-kvinnene i Agder seg for ikke bare å sette et fokus på kvinner i og utenfor arbeidslivet, men arbeidslivet i sin helhet. De grep fatt i den dystre statistikken som viste at kvinner og menn av ulike grunner, har en lavere deltakelse i arbeidslivet i Agder-fylkene enn ellers i landet. De besluttet at prisen skulle tildeles enkeltpersoner, kvinner så vel som menn, som på ulikt vis bidro til å skape motivasjon i arbeidslivet.

Det var ikke et krav at prisen måtte deles ut til en person med en ledende rolle. Det kunne like gjerne være en person som skapte miljø og trivsel på arbeidsplassen. – Arbeid skal ikke bare knyttes til plikt, men også til glede, uttalte Ann Elisabeth Ludvigsen til Agderposten i 2008. – Vi trenger arbeidskraft i landsdelen, og jakter på det som skapet trivsel, vekst og/eller tilskudd av arbeidskraft i vår landsdel. Administrerende direktør i Saint Gobain, Lars Petter Maltby, uttalte følgende til avisen Fædrelandsvennen samme år: – vi gir prisen vår helhjertede støtte. Den første prisen ble delt ut i forbindelse med Agder-rådets konferanse «Felles mål for Sørlandet».

«Helter og forbilder» er delt ut tre ganger tidligere. Første gang gikk prisen til Steinar Olsen i Stormberg. Olsen har turt å ansette medarbeidere med en svak CV som har falt utenfor arbeidslivet. Han har arbeidet frem en bedrift som kan vise til fantastiske resultater.

Året etter falt valget på lederutviklingsprogrammet Global Future med regiondirektør i NHO Agder, Siri Mathiesen, i spissen. Mathiesen har selv utviklet prosjektet, og gjennom dette bidratt til å skape arbeidsglede for enkeltpersoner og bedrifter på Sørlandet. I disse dager er andre runde av Global Future i sving på Agder. Nærmere 70 innvandrere har ikke bare styrket sin kompetanse gjennom programmet, men også fått synliggjort sin kompetanse og skapt seg et nettverk i regionen.

I 2010 gjorde styret et annerledes grep, og spisset utdelingskriteriene. Fokuset ble satt på «lærelysten» i Agder-fylkene. Dette året ble prisen delt i to like store deler mellom Marie Tveiten, daværende rektor ved Arendal voksenopplæring, og Jan Ole Rypestøl i Ungt Entreprenørskap.

Tveiten ble nominert av sine egne ansatte på bakgrunn av hennes evne til å få frem det beste hos sine ansatte, og for sitt store engasjement for fagfeltet «voksnes læring» både lokalt og nasjonalt. I tillegg ledet hun en skole med omkring 40 ulike nasjonaliteter, og kunne vise til resultater på norskprøvene som var langt over landsgjennomsnittet.

Jan Ole Rypestøl omtales som en entusiastisk og engasjert daglig leder for Ungt Entreprenørskap. Også han ble nominert av sine egne til prisen i 2010. Sammen med sine rådgivere har han vært ansvarlig for at 11.000 barn og unge i Agder-regionen fikk en ny opplevelse i skolen og stimuleres til kreativitet.

I forbindelse med årets pris setter vi et særlig fokus på det inkluderende arbeidslivet, fordi vi anser betydningen av et arbeidsliv hvor alle har muligheten til å delta ut fra sine forutsetninger som viktig. Det ønskes kandidater fra både offentlig og privat sektor, fra bedrifter, organisasjoner og institusjoner. Vi søker inkluderende Helter.

Hilde Mjøs

Foto: Privat

Hilde Mjøs

Styreleder i «Helter og forbilder»