Norge må støtte kampen for demokrati

Egyptere fortsetter sin kamp med krav om at president Mubarak må gå av. Norge må være tydelige på at vår støtte ligger i de demokratiske kreftene som kjemper mot de despotiske handlingene til president Mubarak i Egypt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Følgende innlegg sto på trykk i Fredriksstad Blad lørdag 12. februar.

Verden venter i spenning på hvordan utviklingen blir videre etter snart flere uker med demonstarsjoner en rekke byer i Egypt. Norge må være i klare i tale og støtte det legitime kravet til demonstrantene om at unntakstilstanden fra 1981 må oppheves. Vi må være ærlige og tydelige på at Hosni Mubarak må gå, det må en overgangsregjering på plass og det må gjennomføres frie valg i Egypt. For å sikre at situasjonen ikke kommer ut av kontroll, samt bistå i den potensielle midlertidige situasjonen som oppstår etter avgang av en autoritær hersker og det første demokratiske valg, må Norge tilby den hjelp vi kan bidra med.

Utenriksminister Jonas Gahr Støre (Ap) ønsker dialog og nasjonal forsoning i urolige Egypt og ber landet finne måter å la folks mening komme til uttrykk på. Dette blir for utydelig. Venstre er opptatt av grunnleggende menneskerettigheter, frihet og demokrati for enhver borger uansett om han eller hun er født i Norge eller Egypt. Dette må også regjeringen, med Gahr Støre i spissen, tørre å si.

Når utenriksministeren sier “landet må finne måter å la folks mening komme til uttrykk på” tør han ikke si det som må sies. Dette handler om å være tydelige på at vi krever demokrati, frihet og menneskerettigheter for Egypts borgere. Den støtten fortjener de å høre i klar tale.

Per E. Braseth-Ellingsen
Leder og 3. kandidat Fredrikstad Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**