Ålesund må på (by)banen!

Oslo har sin trikk og T-bane, Bergen har nylig fått sin bybane, og nå må Ålesund komme på banen! Gårsdagens løsninger fungerer ikke i morgen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Steffen Falkevik på talerstolen under fylkesårsmøtet i MR Venstre

Foto: Gunn Berit Gjerde

Møre og Romsdal Venstre vedtok i sitt program å utrede en bybane i Ålesund etter forslag fra Steffen Falkevik, den første seieren for kollektivreisende!

– Ålesund er ideell for en bybane med sin lange kropp og spredte innbyggere, den vil effektivisere og løfte kollektivtrafikken på en måte som ikke er mulig for bussen å gjøre mener Falkevik.

Første byggetrinn kan tenkes å være Ålesund sentrum og Moa med 1-2 stopp i sentrum, og 2-3 på Nørvøya, og videre 5-7 stopp fra Nørvasundet og inn til Moa, avhengig av trasevalg. Videre vil byggetrinnene for Hessa og Emblem stå for tur, og eventuelt også mot Sula. Poenget er ikke mange stoppested, men hurtighet og effektivitet, derfor må også bybanen få sin egen trase utenom vei.

– Bussen svikter når den trengs mest, i rushtrafikken. En bybane med dedikert trase og forkjørsrett vil ikke møte denne utfordringen, og vil gi et reelt alternativ til bil. Bybanen må suppleres av buss som korresponderer, og som dekker områdene bybanen ikke dekker.

Bybanen i Bergen2

Foto: Bybanen i samarbeid med BA

Bergen har hatt stor suksess med bybanen, prognosene for 2015 var 26.000 reisende på hverdager, allerede i dag er antall reisende oppe i 25.000. Et slikt resultat justert etter antall innbyggere er mulig, og vil kunne være et reelt alternativ til å ta bilen.

– Bystyret må tenke så langt at de også tar hensyn til bybane og lyntog i bypakken, og ikke bare vei. Kollektivreisende trenger et bedre tilbud enn i dag, og bybanen vil være en god vei å gå, avslutter Falkevik.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**