Om vi er fattige på kroner er vi rike på engasjerte medlemmer

Overskriften kommer fra fylkesleder Hilmar Flatabøs tale til Vestfold Venstres fylkesårsmøte i Holmestrand. I sin tale til årsmøtedelegatene kom han videre inn på både valgkamp og flere av Venstres viktige politiske temaer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Hilmar Flatabø på fylkesårmøtet 2011

Foto: Kåre Pettersen

I starten på sin tale til årsmøtet kom fylkesleder Hilmar Flatabø med en stor takk til alle de mange dyktige og engasjerte menneskene i Venstre i vestfold som legger ned mye tid og krefter både for partiet og sine innbyggere. At Vestfold Venstre som organisasjonen fungerer godt fikk vi frem i bl.a. den bedriftsbesøkskampanjen partiet gjennomførte. Her var Vestfold, etter Oslo, det fylket som var best til å besøke bedrifter.

Selv om vi er fattige på penger i vår fylkesorganisasjon, er vi rike på flinke og engasjerte mennesker og jeg er hellig overbevist om at når engasjerte mennesker blandes med en fungerende organisasjon vil klare å få frem vår politikk og dermed gjøre et godt valg, sa Hilmar Flatabø videre.

Han kom videre inn på at det er flere aktuelle saker vi Vestfold Venstre er opptatt av. I den forbindelse kom han inn på kampen for bevaring av Oslofjorden og strandsonen. Det var derfor

Fra Vestfoldkysten

Foto: Kåre Pettersen

gledelig at det på Landsstyremøtet i desember i fjor ble vedtatt en resolusjon om Oslofjorden. Det er viktig at et miljøparti som Venstre sørger for at debatten om Oslofjorden stadig er dagsaktuell. -Fjorden er en unik naturperle for to millioner mennesker, og den har brukt for venner som vil ta vare på den.

Hilmar Flatabø kom også inn på temaet lokalt selvstyre, og sa: -Jeg er en varm tilhenger av lokalt selvstyre. Venstres politikk på lokalt selvstyre er kjempegod. Den som har skoen på, vet også hvor den trykker, og ofte klarer man lokalt å finne de beste løsningene.

Men sprenger det lokale selvstyret bort en fjellknaus og lar en hotellkonge bygge et hotell på en strand går det ikke an å lime den knausen på igjen. Da er det området borte for alltid. I den forbindelse er det svært viktig at bevaring av miljø i mange sammenhenger må gå foran lokaldemokratiet. Bevaring av miljøet for oss alle, er viktigere enn profitt for de få.

En annen av Venstres hovedsaker er en god skole, sa fylkeslederen videre. —En god skole er god opplæring i demokrati. Forskning viser oss at læreverkene styrer mye av undervisningen i norsk skole. Det er avgjørende at lærebøkene som brukes er gode. -Jeg vil derfor at Venstre skal kjempe for at det opprettes et ressurssenter som skal arbeide for kvalitet av læreverk.

Bøker, skole

Foto: Microsoft

Dette ressurssenter må legges til Høgskolen her i Vestfold, for her har de flere professorer og dyktige personer som i hele sin karriere har jobbet med læreverk, sa han videre.
Han trakk fram et par eksempler fra noen av bøkene som brukes i dagens skole.

-Det er et problem at når kriminalitet blir behandlet på 8 tinn i samfunnsfagsbøker, at en av underoverskriftene til det temaet er innvandring. Da får vi svært uheldige koplinger og selv om de ikke er beviste, bygger det opp under fordommer som vi som parti bruker mye tid på å bekjempe.

-Og det er uheldig at det står at Bibelen er en skattekiste, men Koranen er en samling av plikter.

La oss derfor jobbe for at vi får et slikt ressurssenter som skal arbeide for kvalitet av læreverk kan komme på plass, og at det legges til Høgskolen i Vestfold.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**