Kulturminnevern bør også være kunnskapsvern!

For å nå mål om vern av alle freda bygg innen 2020 må kompetanse og ressurser økes. Oppland Venstre vil at Hjerleidmiljøet utvikles som et nordisk senter for opplæring i tradisjonelle handverksfag

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Stortinget har bestemt at innen 2020 skal alle freda hus i Norge (5735 stk, i tillegg 1600 kirker) være satt i alminnelig stand til et normalt vedlikeholdsnivå. Disse bygningene representerer viktig kunnskap om tradisjoner og byggeteknikker. For å istandsette disse bygningene trengs det mange penger, og handverkere med omfattende kunnskaper. Vi har dårlig tid, Venstre mener at for å nå 2020-målet må vi kombinere istandsetting med opplæring.

Ved å definere istandsetting på freda hus som opplæringsarena kan vi oppnå følgende:

– Sikre dokumentasjon og forskning på objektet
– Opplæring og forskning er fritatt for moms.
– Arbeid på freda hus defineres som en opplærings- og forskningsarena.
– Sikre videreføring av tradisjonskunnskap
– Sikre rett restaurering
– Unngå kravet om anbud
– Få utført mer arbeid, fordi det er momsfritak på istandsettingen

Vi har i fylket flere opplæringsarenaer som er viktige i nasjonal sammenheng, både innenfor dokumentasjon, forskning og opplæring. Disse har både regionalt og nasjonalt ansvar for forskning og utdanning innenfor tradisjonshandverk, og Oppland bør være et fyrtårn i dette arbeidet.
Oppland Venstre vil arbeide for at:

•Næmingordningen må utvides i omfang, både i antall og i fag, og bli varig organisert og finansiert. I dag er den prosjektfinansiert.
Hjerleidmiljøet utvikles som et nordisk senter for opplæring i tradisjonelle handverksfag, slik en rapport fra Nordisk råd anbefaler, med tilbud om kurs og opplæring i verneverdige fag.
Senter for immateriell kulturarv får varig finansiering av stipendiatordningen, og økte ressurser til å fylle den nasjonale oppgaven de har blitt tildelt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**