Kommunikasjon som obligatorisk fag på lærerhøgskolen

Under fylkesårsmøtet i Holmestrand 11.-12. februar fremmet Stokke Venstres delegasjon forslag til politisk uttalelse om betydningen av å innføre faget kommunikasjon i lærerutdanningen. Elin Marie S. Tveter begrunnet viktigheten av det å ha gode og trygge lærere i skolen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Elin Marie S. Tveter

Foto: Kåre Pettersen

Stokke Venstres delegasjon på fylkesårsmøtet bestod av Torgunn Revaa, Jørn Steihaug og Elin Marie S. Tveter. De fikk høre en engasjert partileder Trine Skei Grande holde tale til fylkesårsmøtet og høre hennes kommentarer til Venstres muligheter i den kommende valgkampen.

I tillegg til debatt knyttet til behandling av hele 13 innkomne forslag til politiske uttalelser, var det også behandling av dokumentet “Liberale reformer for økt verdiskaping". Per Martin Berg (Sande) innledet med en gjennomgang av hovedpunktene i dokumentet, før det ble åpnet for debatt og forslag til endringer i selve dokumentet. Næringspolitikk vil være et hovedtema på Venstres Landsmøte i april.

Stokke Venstres forslag til resolusjon nådde ikke opp i prioriteringen av de uttalelsene årsmøtet valgte å behandle, men ble foreslått oversendt fylkesstyret for videre behandling.

Stokke Venstres uttalelse hadde følgende ordlyd:

Kommunikasjon som obligatorisk fag på lærerhøgskolen

Etter innføringen av skolereformen er det flere utfordringer og oppgaver som møter en lærer. Hvilket bevisste, pedagogiske grunnsyn, hvilke verdier, holdninger og menneskesyn ligger til grunn for den pedagogiske virksomhet?

Utdanning, klasserom, elev, skole

Foto: Microsoft

Det er viktig at en lærer er bevisst til stede i sin kommunikasjon med studenter/elever, og evner å møte den enkeltes elev spesifikke behov og læringstype. Derfor må en være klar over at i alt en lærer foretar seg, så står lærer i et ansvarsforhold — der barn og unge utgjør den grunnleggende utfordringen.

Den innsikt og kunnskap som lærere har i pedagogikk, filosofi og kommunikasjon får konsekvenser for elevenes/studentenes trivsel, trygghet og læring i skolen.

Det er liten hjelp i læreplaner som f. eks. Kunnskapsløftet, så lenge formidlerne/lærerne ikke har fått obligatorisk utdanning i kommunikasjon. Kommunikasjon/informasjon er broen i overføring av kunnskap og innsikt, en bro som til nå har vært neglisjert, oversett eller glemt.

Det er av fundamental betydning at alle lærere selv er klar over hvilket filosofiske grunnsyn de representerer, hvilket elev -og menneskesyn som er grunnmuren i deres overbevisning og hvilket kunnskapssyn som ligger høyest på deres egen verdiliste.

Hvordan læreren møter eleven er en av grunnutfordringene i pedagogisk filosofi. Svaret er at læreren ofte er dårlig rustet til å møte noen før vedkommende selv er kongruent eller "hel ved" i eget liv.

Profesjonelle lærere er ikke bare profesjonelle i kraft av sitt fag. Profesjonelle lærere vet hvem de er, hvordan de har blitt slik, hva de selv tror på, hva de er overbevist om og hva de trenger å utvikle mer av i seg selv. En god lærer har mot, dristighet, kraft, trygghet og integritet til å møte elever/studenter der de befinner seg og kommunisere med innsikt, forståelse, erkjennelse, kreativitet, kunnskap og medfølelse.

Slike profesjonelle lærere trenger norsk skole flere av. For å nå målene nedfelt i planer er middelet kommunikasjon — internt/eksternt — slik at læreren kan framstå som levende, hel, trygg, kreativ, modig og i overensstemmelse med seg selv, ikke som en kontrollør av at hjemmeoppgaver er gjort og av at ordensregler følges.

Venstre mener derfor at det i lærerutdanningen innføres kommunikasjon som obligatorisk fag på lærerhøgskolen. I dag mangler denne viktige broen mellom faglig kompetanse og mottagerne av denne ved elevene / studentene i skoleverket. Ved å få på plass kommunikasjon i utdanningen mener Venstre vi får lærere som vil framstå som "hele" og ressursfylte mennesker i skolen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**