Flere fremmedspråk i grunnskolen

Språkkunnskaper gir mulighet til kontakt med mennesker og kulturer, og er en forutsetning for internasjonal samhandling. Oppland Venstre vil ha flere fremmedspråk i skolen kombinert med å innføre 2. fremmedspråk fra og med 5. klasse i grunnskolen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**


Norge er et av de få landene i Europa der det ikke er opplæring i to fremmedspråk. I dag er 2. fremmedspråk på ungdomsskolen et med flere muligheter for fritak eller mulighet for at elevene i stedet kan velge fordypning i engelsk eller norsk. Oppland Venstre mener 2. fremmedspråk skal være et tilbud for alle elever fra og med 5. klasse for å styrke språkkompetansen i samfunnet.
En slik innføring krever at faget innrettes praktisk og at lærerkompetansen styrkes i tillegg til at skolene må arbeide med å rekruttere kompetente lærere i ulike fremmedspråk. Tiltaket kan også kombineres med større deltakelse i europeiske og internasjonale utvekslingsprogrammer, spesielt i ungdomsskolen.

Samtidig er det viktig at tilbudet om 2. fremmedspråk er bredt og at elever har mange muligheter. Bondevik II-regjeringen satte i 2005 gang strategien Språk åpner dører med utgangspunkt i EUs handlingsplan for språk, der man blant annet hadde mål om større mangfold og bredde i fremmedspråkopplæringen. Tall fra Grunnskolenes Informasjonssystem (GSI) som ble publisert 9. desember 2010 viser at 75 prosent av alle 8.-klassinger har enten tysk, fransk eller spansk, mens 17,7 prosent har fordypning i engelsk og 5,1 prosent har fordypning i norsk.

Både næringslivet og samfunnet for øvrig er avhengig av en bred sammensatt språkkompetanse, og Oppland Venstre vil derfor ha flere fremmedspråk i skolen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**