Fikk besøk fra Sør-Sudan

Akershus Venstre fikk uventet besøk under helgens årsmøte. James Gatbel Joak Fra Sør-Sudan gjestet årsmøtet for å lære mer om hvordan demokratiet fungerer i Norge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

I Norge for å lære om demokratiet
Joak deltok på Akershus Venstres årsmøte for å utveksle idéer og lære av norske Venstre. – Jeg håper at vi kan lære av Venstre. Vi er et nytt land, med en utfordrende demokratisk situasjon, sa han i sin tale til årsmøtet. Jeg håper at vi kan lære av hverandre, slik at Sør-Sudan også kan bli et velfungerende demokrati. Joak er representant for det liberale partiet i Sør-Sudan.

Venstres leder, Trine Skei Grande, og James Gatbel Joak fra Sør-Sudan.

Foto: Christoffer Biong

Sør-Sudan – et helt nytt land
Sør-Sudan er en selvstendig region i det sørlige Sudan, med egen regjering. I januar 2011 ble det holdt en folkeavstemning om hvorvidt regionen skulle løsrive seg fullstendig fra Sudan og bli en selvstendig stat. Et overveldende flertall stemte for uavhengighet. Det ligger derfor nå an til at den nye staten Sør-Sudan blir erklært i løpet av 2011. Landet står derfor overfor store utfordringer når det gjelder demokratibygging, og trenger mye bistand til oppbyggingen av et godt statsapparat og dekning av grunnleggende tjenester.

Venstre vedtok følgende uttalelse om Sør-Sudan 22. januar. Les hele uttalelsen her.

Venstre vil:
respektere ethvert utfall av folkeavstemningen i Sør-Sudan
gå inn for at Norge anerkjenner Sør-Sudan ved en eventuell deling
arbeide for at Den afrikanske union (AU) åpner for medlemskap for Sør-Sudan, og at AU gis et hovedansvar for å støtte Nord- og Sør-Sudan etter en evt. sør-sudanesisk selvstendighetserklæring
bidra med bistand til utvikling i begge stater, men særlig i Sør-Sudan
at Norge arbeider for at giverland følger prinsippene i Paris-agendaen om harmonisering, koordinering og nasjonalt eierskap i det kommende oppbyggingsarbeidet
at Norge bidrar til at det etableres en rettferdig mekanisme for fordeling av Sudans gjeld mellom de to statene, og størst mulig gjeldsslette.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**