Få pengene på sporet!

Vestfold Venstre vil ha en raskere og forutsigbar utbygging av Vestfoldbanen. Dobbeltsporutbyggingen vil gi en tredobling av antall togreisende i løpet av 15 år. En moderne Vestfoldbane vil knytte Grenland, Vestfold, Drammensregionen og Oslo sammen til et felles bo -og arbeidsområde.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Aina Dahl foran nordre tunnelinnslag ved Holm

Foto: Kåre Pettersen

Sist fredag var Venstre gjester hos Jernbaneverket (JBV) på deres anleggskontor for den nye jernbanestrekningen som bygges mellom Holm og Nykirke.

Det var en svært interessert gruppe som stilte fra Venstre, med både Trine Skei Grande, partileder, Hilmar Flatabø, fylkesleder, Kåre Pettersen, gruppeleder i fylkestinget, Egil Fagerland, lokallagsleder i Holmestrand og Aina Dahl, fylkestingsrepresentant og medlem av Plattform Vestfold.

Stine Ilebrekke Undrum, prosjektdirektør for Vestfoldbanen orienterte om byggeprosjektet samt om mulighetsanalysen for Vestfoldbanen, som JBV la fram 19. januar i år. Etter orienteringen ble det anledning til å besiktige det nordre tunnelinnslaget ved Holm, hvor maskinene hadde kommet de første meterne i fjellet.

Trine Skei Grande benyttet anledningen i møtet til å orientere om det forslaget Venstre fremmet på Stortinget 8. februar i år, hvor Venstre vil ha på plass en langsiktig finansiering, statlig reguleringsplan for hele traseen og en fristilt prosjektorganisasjon.

Ved å gjøre disse grepene vil jernbaneutbyggingen få den etterlengtede forutsigbarhet som etterlyses. Dette vil igjen gi et rimeligere totalprosjekt og en kortere byggeperiode.

Venstres fylkesårsmøte vedtok fredag kveld enstemmig følgende uttalelse knyttet til jernbaneutbyggingen i fylket:

Trine Skei Grande og Hilmar Flatabø på Tønsberg stasjon

Foto: Kåre Pettersen

Få pengene på sporet!

Vestfold Venstre vil ha en raskere og forutsigbar utbygging av Vestfoldbanen. Dobbeltsporutbyg-gingen vil gi en tredobling av antall togreisende i løpet av 15 år. En moderne Vestfoldbane vil knytte Grenland, Vestfold, Drammensregionen og Oslo sammen til et felles bo -og arbeidsområde.
Dagens reisetider fra Vestfold mot Oslo vil omtrent bli halvert sammenlignet med i dag.

En ny Vestfoldbane vil også legge til rette for en videre tilknytning sørover, i form av en Sørvestbane som vil kunne gi reisetider på under 3 timer mellom Oslo og Kristiansand.

Raske kommunikasjoner vil styrke nærings-, utdannings- og forskningsmiljøene i regionen og er en viktig forutsetning for en mer miljø- og klimavennlig byutvikling i Vestfold.

Venstre foreslår at man satser på prosjektorganisering og langsiktig finansiering uavhengig av de årlige statsbudsjettene og bruk av en statlig reguleringsplan for traseen.

Vestfold Venstre ønsker en prosjektorganisasjon som bør være fristilt fra Jernbaneverket. Organiseringen av utbyggingen kan skje i form av et eget aksjeselskap eid av stat og øvrige låneinstitusjoner.

For å få til en forutsigbar framdrift må andre finansieringsmodeller benyttes enn dagens bevilgninger over statsbudsjettet. Vestfold Venstre mener at en mulig modell kan være utstedelse av statsgaranterte obligasjoner med lang løpetid.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**