La kulturen gløde!
Venstre anerkjenner kulturens verdi. Vi vet dens betydning for menneskets utvikling og livskvalitet. Samtidig vet vi at området trenger samarbeid, koordinering og smart ressursbruk. Sørlandet gjennomfører nå et pionerarbeid der vi for første gang skal få musikk, teater og opera under ett hus. Dette stiller krav til mulighetsfokus og samarbeid for de tre faggruppene. Skal vi utnytte det potensialet Kilden er, og som vi har brukt over en milliard offentlige kroner på, må også samarbeidet over fylkes- og kommunegrenser fungere bedre enn i dag. Et for sterkt fokus på sitt lokale kulturhus vil være et selvskudd for kommunene hvis det går på bekostning av et felles løft for Kilden. Det må være plass til begge deler for det er i vekslingen mellom et profesjonelt fagmiljø og lo kale engasjement vi skal ta ut effekten av investeringene våre.
Skal vi få uttelling for alle de midlene som bevilges årlig i de ulike sentrale og lokale organene, må effekten av midlene i større grad enn i dag komme kulturen til gode. I dag forsvinner for mye ressurser i unødvendig offentlig administrasjon.
Det er også en klar utfordring at tildelingene ofte har en for kortsiktig horisont. Resultatet blir mange ganger kortsiktige og innfallstyrte prosjekter. Men det finnes prosjekter v i kan lære av; Canal Street i Arendal er et godt eksempel på klok styring og tildelingspolikk. Resultatet av dette er også at det har blitt mulig med et tettere samarbeid mellom kultur, offentlig og privat næringsliv. Og det mener vi i Venstre er smart fordi vi tror på innovasjonskraften der forskjellige tanker møtes.
Sett familien Tunc fri
Norge er blant de mest restriktive landene i Europa overfor innvandrere uten lovlig opphold. I motset ning til de fleste andre europeiske land har ikke Norge noen form for amnestiordninger for innvandrere som har oppholdt seg ulovlig i lang tid i landet og vi har flere ganger blitt kritisert av FNs høykommissæ r for flyktninger, for vår behandling av asylsøkere og da særlig mindreårige.
Videre er det uheldig at disse menneskene, og da spesielt barna, ikke blir gitt anledning til å leve et verdig og meningsfylt liv i påvente av en endelig avklaring av sin videre skjebne, da rettigheter som fastlege, bankkonto, mobilabonnement og midlertidig oppholdstillatelse nektes dem.
Den rød-grønne regjeringens behandling av problemet er uverdig for hvert enkelt menneske som lider denne skjebnen, men er også et samfunnsproblem gjeldende over hele landet. I Lillesand bor familien Tunc med fem barn. De har bodd på asylmottak i 9 år og alle barna har tilbrakt hele eller mesteparten av sitt liv i landet, snakker bare norsk og anser seg som norske. Likevel er de avskåret fra grunnleggende rettigheter og tjenester.
Agder Venstre mener at det selvfølgelig skal være et mål at så få som mulig oppholder seg ulovlig i Norge, og Agder Venstre støtter arbeidet med å opprette frivillige returordninger og støt ter også at det skal være mulig å bruke tvang der det er nødvendig. Likevel er mange av de asylsøkere som har fått avslag urneturnerbare, noe vi ikke kan lukke øynene for.
På bakgrunn av dette krever Agder Venstre at familien Tunc og andre i tilsvarende situasjon, nå gis permanent opphold i Norge. Videre vil Agder Venstre at:
1) Det utarbeides en ordning der amnesti blir gitt til de som har særlig tilknytning til Norge.
2) At lovverket sikrer en regularisering av opphold for barn
3) Avslag på asylsøknad må begrunnes ut fra et barnerettslig hensyn.
4) Det gis mulighet til å endre søknad fra status som as y lsøker til status som arbeidssøker ved avslag på asylsøknaden.
Bedre planer, større lokal frihet
Agder Venstre vil ha bedre planer for forvaltninga av strandsona, og samtidig gjøre den lokale friheten større. Vi ønsker en helhetlig plan for forvaltning av sørlandskysten for å ta vare på det biologiske mangfoldet, sikre allmennhetens interesser og gi forutsigbar behandling av byggesaker.
På Sørlandet er det et sterkt press på strandsonen. Venstre mener at miljøhensyn og al l em annsretten må gå foran andre interesser og at det må være strenge restriksjoner på utbygging. Samtidig bør det ikke være problematisk å gjøre utbedringer eller bygge nye hytter i store hytte felt. Dette kan gjøres ved utarbeidelse av gode reguleringsplaner.
Venstre vil:
– Stille krav om en samlet strandsoneplan for sørlandskysten, med lokal frihet uten st atl ig overstyring når slike planer først er godkjent.
– Styrke av oljevernberedskapen og havariberedskapen.
– Utarbeide en felles handlingsplan i samarbeid med berørte kommuner for fjerning av ulovlige stengsler langs hele sørlandskysten.
Samhandlingsreformen – statlige pålegg eller kommunal kreativitet?
Venstre mener veksten i helsevesenet må skje i primærhelsetjenesten, ikke i spesialisthelsetjenesten, og ser derfor positivt på intensjonene i samhandlingsreformen, som forutsetter at kommunene skal få overført en rekke av spesialisthelsetjenestens oppgaver. Hvem skal bestemme hvordan kommunene skal løse sine nye oppgaver? Skal kommunene vente på statlige direktiver og pålegg eller selv få være førende i de t vi dere arbeidet?
Agder Venstre mener det m settes i gang en prosess forankret i kommunene selv. Utfordringene i det fremtidige helsevesenet må defineres i samarbeid med spesialisthelsetjenesten. Og så må kommunene selv ha en kreativ prosess for å finne tjenlige og rasjonelle løsninger lokalt. Det må skje før staten kommer med sine direktiver for hvordan ting bør løses. I samhandlingsreformen må det være en forutsetning at statlige midler overføres kommunene for økte kostnader dette medfører.
Det er naturlig at kommunene, sammen med Kommunenes Sentralforbund, tar initiativ til å sette i gang denne kommunale "grasrotprosessen".
Agder Venstre har tro på kunnskapene som finnes ute i kommunen e. De n k ompetansen må utnyttes. Det er ikke tilfredsstillende med passive kommuner som venter på statlige direktiver for hvordan en skal løse fremtidens utfordringer. Agder Venstre anerkjenner det gode arbeidet som allerede er igangsatt i flere kommuner på dette området og peker på viktigheten av at prosessen fortsetter i alle Agder-kommunene.